Bokparadiset

Francesca - Melina Marchetta

Kategori: Contemporary

 
Titel: Francesca
Författare: Melina Marchetta
Serie: -
Förlag: Xpublishing
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 272

Handling: Francesca börjar den nya terminen på en före detta pojkskola som precis öppnat sina portar för tjejer. Hon saknar fortfarande sina gamla vänner, och helt plötsligt har hennes mamma fått ett sammanbrott och kan knappt ta sig ur sängen. Inget blir bättre av att ansvaret för familjen läggs på Francescas axlar, och hon står till sist alldeles ensam. Men kanske finns stödet där hon inte anar.
det.
Efter att ha läst Jellico road ville jag läsa mer av Marchetta. Valet föll på Franseca efter som den redan stod i hyllan. Jag kan säga att jag inte blev besviken. 

Till en början hade jag lite svårt att komma in i boken. Men jag var lite smått i en svacka. Men sen blev det bra. Jag gillar verkligen Marchettas sätt att bygga upp karaktärer. De är inte perfekta utan alla har sina problem. Det är de som gör böckerna så bra. De är liksom inte deprimerande på det sättet att man själv blir ledsen när man läser utan det får en bara att tycka om dem mer. 

Det jag gillar mest är när hon inser vilka som är hennes riktiga kompisar. Det känns så skönt att hon inser det och att hur mycket hennes kompisar bryr sig om henne. SPOILER! Jag gillar att det inte är ett helt lyckligt slut. Gör det mycket trovärdigt. 

 

Kommentarer

  • Emma säger:

    Åhh jag älskade verkligen denna! Tycker den är superfin med slutet och allt. Plus att jag tycker att den växer lite efter att man läst klart den och får tid att tänka på den lite :)

    Svar: SV: Ja det håller jag verkligen med om, så fin bok!
    BokParadiset

    2015-01-03 | 22:44:28
    Bloggadress: http://www.hundrabocker.blogg.se/

Kommentera inlägget här: