Bokparadiset

Magikerna - Lev Grossman

Kategori: Fantasy

 
Titel: Magikerna
Författare: Lev Grossman
Serie: #1Magikerna 
Förlag: Pocketförlaget
Utginingsår: 2013
sidantal: 436

Handling: Quentin Coldwater är begåvad men olycklig. Han går sista året på high school och är bevisligen ett geni. Dock är han fortfarande hemligt besatt av en serie fantasyböcker han läste som liten, om det magiska landet Fillory. I jämförelse med det känns allting i det riktiga livet grått och meningslöst.
Allting förändras när Quentin oväntat blir antagen till Brakebills, ett hemligt och synnerligen exklusivt college i New York, där han ska komma att genomgå en grundlig och tuff utbildning i hur man praktiserar modern magi. 
Hört mycket blandad kritik om Magikerna tyvärr får jag ställa mig på sidan som inte tycker boken är fantastiskt. Jag kan inte förstå att jag inte gillar den, boken är trots allt nominerad till årets bästa fantasy på goodreads. 
 
Jag upplever boken som otroligt deprimerande, Quentin är är så otroligt depremierad hela tiden sen får han som han vill men blir ändå inte nöjd. Han gör misstag men blir ändå förbannad när någon gör samma sak mot han. Alla dricker i boken för att bli mindre deppiga och nej jag blir inte glad av att läsa boken. Dessutom finns det inte en enda karaktär som jag bryr mig om. 
 
Delen jag gillar bäst är när Quentin kommer till colleget och får göra intagningsprovet och det som händer precis efter det sen finns det tyvärr inget annat jag gillar. Tyvärr tycker jag boken är mestadels seg och det händer inte tillräckligt enligt mig. 

Nej tyvärr detta var ingen bok för mig vilket var väldigt tråkigt. Men jag tycker inte ni ska avskräckas för den har fått otroligt många positiva recensioner och den har högt betyg på goodreads men den passade inte mig. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: