Bokparadiset

Jellicoe Road - Melina Marchetta

Kategori: Ungdomsböcker


Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Serie: -
Förlag: Xpublishing
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 350

Handling: Som barn överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Sex år senare börjar det förflutna komma ikapp henne då ännu en person i Taylors närhet försvinner, och en annan återvänder. Samtidigt pågår gängkriget på Jellicoe internatskola för fullt och ett manuskript visar sig innehålla nyckeln till Taylors förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden sammanflätade med Taylors?
En superhyllad bok och två år senare läser jag den. Det var verkligen inte den här historien jag hade trott. Jag hade inte en aning om vad boken skulle handla om men hade verkligen inte förväntat mig det här. 

I alla recensioner jag har läst så säger de att första delen är ganska förvirrande och det va skönt att vara beredd på det tycker jag, för det gjorde att jag inte tyckte den var så förvirrande. Visst det är mycket att hålla koll på i början med karaktärer och namn men det gick bra. Det jag inte riktigt förstod var sidoberättelsen men sen när jag började fatta var det så spännande att se hur allt skulle vävas ihop. Vissa saker förstod jag snabbt och vissa fattade jag inte fören när jag läste om dem. 
 
Merchetta är en mästare alltså. Hon vet precis när hon ska avslöja lite mer av händelserna. Men det känns inte som om detta är en påhittad historia det känns verkligen som om det är så verkligt, som om hon bara återberättar en riktigt händelse. Helt otroligt. Trodde inte jag skulle gilla den så här mycket men alltså det är en helt fantastisk historia! 

Jag skulle bara läsa lite innan jag skulle sova för jag var jättetrött men sen när blev jag så inne i boken att jag inte ens märkte att jag var trött. Jag märkte liksom inte ens va klockan var och plötsligt var boken slut. Alltså har ni inte läst boken så MÅSTE ni göra det, annars missar ni en fantastisk bok! 

Kommentarer

  • Linnea säger:

    Vet inte hur många gånger jag har tänkt läsa den här! Borde verkligen ta tag i den!

    Svar: Sv: Alltså ja! Du måste läsa den tog så lång tid för mig så du borde verkligen ta och läsa den snart!!!!
    BokParadiset

    2014-11-23 | 19:24:41
    Bloggadress: http://www.bokblomma.com
  • Lisa säger:

    Jellicoe Road är en av mina favoritböcker någonsin! Så roligt att du tyckte om den! :D

    Svar: SV: Alltså jag blev förvånad att jag verkligen älskade den så mycket så nu delar jag din passion! :D
    BokParadiset

    2014-11-25 | 11:06:54
    Bloggadress: http://bladvandaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här: