Bokparadiset

Champion - Marie Lu

Kategori: Dystopier

 
Titel: Champion
Författare: Marie Lu
Serie: #3 Legend
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 336

Handlingen: June och Day har offrat mycket för medborgarna i Republiken och för varandra. Men det var långt ifrån tillräckligt. Nu står Republiken inför sin värsta kris någonsin och June, underbarnet, och Day, legenden, står i händelsernas mitt.
June har en hög befattning inom den styrande eliten och Day är en hyllad folkets hjälte. Men precis när fredsavtalet med Kolonierna, som stridit med Republiken i snart ett århundrade, ska bli verklighet orsakar en fruktansvärd pestsmitta panik i Kolonierna. Ett fullskaligt krig verkar oundvikligt. Day och June är återigen tvungna att sätta allt på spel, inklusive de människor de älskar. Kommer deras kärlek att bestå genom den slutgiltiga prövningen?
Den sista striden är här.

Förra boken slutade ju oerhört spännande så att behöva vänta på att Champion skulle släppas var en pina. 

Jag har tyckt att båda tidigare böcker har varit oerhört spännande. Men alltså Champion är spännande genom hela boken. Det går ju inte sluta läsa och det kommer nya vändningar hela tiden i boken. Jag tycker att fokuset inte är så mycket på karaktärerna längre istället är det på kriget. Jag gillar det man får äntligen veta mer om övriga världen och det är ruskigt spännande om hur det kommer gå för Republiken. 

Jag tycker att både Day och June har utvecklat. Deras förhållande var ganska dramatiskt i Prodigy och det var det inte i denna som tur var. Istället så tycker jag att de tar mogna beslut och inte bråkar längre. De känns på samma nivå faktiskt. 

Slutet då? Jo jag tycker att det var ett väldigt bra slut på en oerhört bra serie. Från början visste man inget om länderna utanför Republiken och nu i sista får man veta väldigt mycket, precis det jag ville. Jag kommer sakna att inte ha något att vänta på gällande Day och June. Dock så har hon ju släppt en ny bok så den ska jag ta och läsa. 

Tack Modernista för rec-exet!

Kommentarer

  • Moa säger:

    Jag älskar kartan man får med och att man får veta vilket årtal det är :D Visste du att det finns en bok som heter: The life befor legend den handlar typ om dem innan dem träffades den ska jag läsa och ser mycket fram emot det.

    Svar: SV: Eller hur älskar kartor i böcker :) Ja jag har nog sett det någonstans faktiskt!
    BokParadiset

    2014-10-20 | 20:28:43
    Bloggadress: http://stadavbocker.blogspot.se
  • Angelica - Biblioteket säger:

    Hej hej :)

    Jag har nominerat dig i ett award, du får gärna kika in här:
    http://biblioteket.webblogg.se/2014/october/sisterhood-of-the-world-bloggers-award.html

    Svar: SV: Så himla roligt tack så mycket!!
    BokParadiset

    2014-10-21 | 21:07:38
    Bloggadress: http://biblioteket.webblogg.se

Kommentera inlägget här: