Bokparadiset

Det bästa av allt - Rona Jaffe

Kategori: Feel-goodböcker

 Klicka på bilden för att komma till handlingen. 
 
Titel: Det bästa av allt
Författare: Rona Jaffe
Förlag: Månpocket
Utgivninsår: 1958
Sidantal: 479
 
Det bästa av allt är en bok som stått i min hylla ofta. Det är en klassiker och det är en tegelsten två stora anledningar att skrämma i väg en. Men det är också en sån bok som man blir förvånad att man inte läst tidigare. 

Fast den är skriven 1958 känns språket inte gammal. Det som är mest fascinerande är att den känns fortfarande väldigt aktuell. Den marknadsförs som Sex and the City på 50-talet och jag håller faktiskt med om det. Kan förstå att det blev en skandal på den tiden men nu hör det till vardagligheter. Jag gillar verkligen Jaffes förord som har blivit tillagt i nytryckningen av pocketboken. 

Karaktärerna gillar jag alla även om de blir väldigt blåögda mot slutet av boken. Men mina favoriter är ändå Caroline och April. Caroline som jobbar för att nå toppen men mest för att slippa tänka på hennes ex. Jag tycker hon är härligt hon jobbar för att få det hon vill ha. April som drömmer om att bli skådespelar hittar istället en kille som hon gillar som är en skitstövel. Greg är bara så weird, ibörjan var hon helt vanlig sen blev hon sjuk, alltså sjuk på riktigt. Vi får följa några till men dessa tre utmärker sig verkligen. 

Jag tycker ändå det är bra att boken inte slutar lyckligt för alla, känns troligt. Dock var den lite seg i vissa partier. Men absolut en bok jag rekommendera om man gillar chicklit. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: