Bokparadiset

Tillbaka till Rosengädda

Kategori: Chicklit

 
Titel: Larma, släcka, rädda i Rosengädda 
Författare: Emma Hamberg
Serie: #2 Rosengädda 
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningår: 2015
Sidantal: 414
 
Handling: Tessan och hennes get Bella har flyttat in i Rosengäddas förfallna stationshus. Tapeterna flagar och murbruket förfaller men hoppet om att förvandla förfallet till en mysig bykrog brinner starkare än allt annat. Samtidigt som hon spacklar och målar provlagar hon vinångande vilsvinsgrytor.

Brandmannen Jonny sitter ensam i sin enorma tv-soffa med ett par 3D-glasögon på näsan, tittar på en dokumentär om delfiner och gråter. När han inte klarade årets fys-test så försvann snabbt det gamla livet. Nu får han istället på egen hand sköta pappersjobb på Rosengäddas lilla jourstation.

Rafael kliver av tåget i Rosengädda med sina fladdrande svarta Armani-kläder. Elegant som få och med en doft av hemligheter, dekadens och äventyr flyttar han in i det stora godset Smörkulla.
Jag blev inte helt frälst av första boken, alltså jag gillade den men inte bästa chicklit jag läst. Men så höll jag på att ta mig ur min svacka och tänkte jag behövde något lättsamt så lotten föll på den här. Åh vad glad jag är för det, den här drog ut mig helt ur min lässvacka och bara velat läsa ALLT i hyllan sen denna. 
 
Tessan ska då börja fixa stationshuset till att bli en restaurang. Vi får lära känna alla människor som bor i Rosengädda, speciellt Jonny som är så ensam och gråter varje kväll medan han tittar på delfiner i 3D. Gustav som vi träffade i första boken som var Rosengäddas rika kille, lånar ut sitt hus över hösten till Rafael. Snygga, spännande och helt underbara Rafael, som ställer till med så mycket besvär. Jag gillar verkligen ALLA karaktärer i den här serien! 
 
Den här boken tyckte jag om så himla mycket, det är så mysigt att läsa om Tessa och alla hennes upptåg. Är det en karaktär som verkligen utvecklats så är det hon. Älskar att hon är så himla mycket girl power och klarar av alla händiga grejer alldeles själv. Älskar den härliga stämningen som är i boken, man vill liksom bara uppleva Rosengädda själv. 
 
Ser såå mycket framemot sista boken, som bara står i hyllan och väntar på mig. Vi får se när det blir av, vill inte lämna Tessan och alla så snart så måste nog dra ut på det lite. 
 
Betyg: 4/5
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: