Bokparadiset

En viktig bok om viktiga saker

Kategori: Contemporary

 
Titel: The art of being normal
Författare: Lisa Williamson
Serie: -
Förlag: David Fickling books
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 357
 
Handling: Two Outsiders. Two secrets.

David longs to be a girl.

Leo wants to be invisible.

When Leo stands up for David in a fight, an unlikely friendship forms. But things are about to get messy. Because at Eden Park School secrets have a funny habit of not staying secret for long…
Jag har varit sugen på att läsa den här sen den kom ut, att jag fick den i mitt första paket ifrån The English bookshop club gjorde mig överlycklig! 
 
Den här boken tar upp massa viktiga ämnen, transexualitet, mobbning, frånvarande föräldrar, homosexualitet, att hitta sin identitet osv jag har nog med största säkerhet glömt flera saker. Jag tycker boken tar upp alla ämnen på ett väldigt bra sätt, det är så himla viktiga att läsa och sätta sig in i hur det kan vara för andra människor att leva. Visserligen är detta en påhittad historia men det gör ändå att man kan tänka sig in i andras situationer. Detta är faktiskt den första boken om transexualitet som jag läser. Finns det fler ni kan tipsa om? 
 
Jag gillar karaktärerna men de är väldigt vanliga och egentligen inte så mycket som sticker ut för mig, det är egentligen bara deras sexuella läggning som skiljer sig ifrån många böcker. Jag tycker det är superbra eftersom det trycker på hur vanliga alla människor är oavsett vilken läggning personer har, det är liksom inget som sticker ut och det är inget man kan se på en person osv. 
 
Jag rekommenderar verkligen den här boken och har ni fler tips på böcker som tar upp transexualitet tipsa mig gärna! Och trots att jag "bara" gav boken en fyra så har den verkligen hängt med i mitt minne. 
 
Betyg: 4/5
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: