Bokparadiset

bok- och filmrecension

Kategori: Fantasy

 
Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
Författare: Ransom Riggs
Serie: #1 Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivninsår: 2012
Sidantal: 379
 
Första gången jag läste den här var 2012, alltså fyra år sen. Jag fick en mindre chock när jag letade efter min första recension på boken, det känns som om det inte var alls länge sen för jag kommer ihåg boken så väl. Men när filmen hade premiär så ville jag läsa om den innan jag såg filmen.
 
Jacob är med om en traumatisk händelse som leder honom till massa märkliga fotografier. Fotografierna leder honom till ett övergivet barnhem där hela hans värld förändrats. 
 
Jag såg på min goodreads att jag bara gav den här en fyra och jag förstår inte alls varför. Jag älskar världen som Riggs har byggt upp med barn som har besynnerliga förmågot utan att de är superhjältar. Jag älskar att upptäcka världen ihop med Jacob, och trots att jag visste vad som skulle hända var det lika magiskt den här gången. 
 
Det som är så speciellt med boken är såklart fotografierna som finns med i boken. Hela tiden när det kommer ett nytt foto som passar helt perfekt med historien så funderar jag på om han skrev historien utifrån foton eller hittade han foton senare som passade ihop och han bara ändrade på vissa saker? Himla intressant! 
 
Jag älskar boken och har ni inte läst den än är det hög tid att plocka upp den ifall ni är intresserade av filmen. 
 
Betyg: 5/5

Så filmen. Sen jag hörde att Tim Burton skulle regisera filmen har jag varit pepp. Älskar alla hans filmer som alltid är välgjorda och har den där läskiga feelingen över sig. Men tyvärr kunde det varit någon helt annan som gjort den här filmen, hans speciella drag fanns tyvärr in med. 
 
Filmen gick väldigt snabbt fram, händelserna flög fram och det var lite stressigt. Den speciella känslan innan världen upptäcks försvann och världen fick inte riktigt den uppbyggnaden som den förtjänade. Men jag älskade miljön, det var verkligen bilden jag hade i mitt huvud medan jag läste. 
 
Jag störde mig på att det var så många små detaljer som de ändrat; hur pappan var, att hans enda kompis inte var och sånt. Vad jag ändå skulle kunna acceptera, eftersom det alltid blir ändringar när en bok filmatiseras. Men vad jag dock inte gillade var att Emmas förmåga var bytt med Olive, och jag antar att det var för att förmågan väga mindre än luft var mer imponerande än att kontrollera eld. 
 
Jag hade endel problem med filmen just för att det var så mycket som var ändrats, slutet var helt påhittat. Men hade jag inte läst boken så hade jag troligvis gillat den mycket mera. Kommer det flera filmer kommer de nog inte alls vara lik boken och då kan jag tänka mig att jag kommer gilla filmerna mer. Men den är ändå sevärd om man är nyfiken! 

Kommentarer

  • Elina säger:

    Eller hur! Vart var det typiska Burton-dragen?
    Tycker det är då taskigt mot pappakaraktären i boken att göra om honom på det sättet i filmen!

    Svar: Verkligen, kändes inte som en Burton film... Och ja, han var ju helt annorlunda!!
    BokParadiset

    2016-10-05 | 07:18:06
    Bloggadress: http://marklarsbooks.blogg.se/
  • [Anna] säger:

    Jag har tänkt läsa boken innan jag ser filmen, men måste bara ta tag i det!

    Svar: Boken är så himla bra, hela serien är fantastiskt bra faktiskt!
    BokParadiset

    2016-10-05 | 21:16:15
    Bloggadress: http://www.bokraden.blogspot.com
  • Bam säger:

    Brukar inte se filmer innan jag läser böckerna, men gjorde ett undantag denna gången och ÄLSKADE den. Kanske är det som du säger, att man inte gillar den lika mycket om man har läst den först.

    Svar: Då gjorde du nog helt rätt faktiskt! Kan tänka mig att om du läser boken nu så kommer du älska boken också! :)
    BokParadiset

    2016-10-09 | 19:03:00
    Bloggadress: http://www.bamtycker.wordpress.com

Kommentera inlägget här: