Bokparadiset

Om du vill ja oxå

Kategori: Contemporary

 
Titel: Om du vill ja oxå
Författare: Maj Lundgren
Serie: -
Förlag: Bokförlaget Langenskiöld
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 230
 
Vad som slår mig mest är hur imponerad jag blir av Maj Lundgren, tror hon är 15 år och hon har redan gett ut TVÅ(?) böcker. Så himla häftigt. Kan bara tänka mig hur mycket hon kommer åstadkomma i sitt liv. 
 
Så vi följer Caroline och hennes liv helt enkelt. Hur det är att bli kär, första pojkvännen, sex och vänskap. Ett vanligt tonårsliv helt enkelt. Det är de här jag tror Lundgren vinner sina läsare på, det finns så många där ute som kommer känna igen sig i precis det som skrivs. Att hon dessutom är så ung själv blir språket trovärdigt, det är ingen som försöker göra sig till för att låta som en tonåring, utan det finns redan där. Dock tror jag omslaget kan hindra många ifrån att läsa den. Jag själv utgår ofta ifrån omslaget på böcker, vilket jag alltid har gjort, och jag tror inte jag är ensam om det. För mig är omslaget inte så lockande vilket är synd. 
 
Jag blir så himla glad när Lundgren tar upp så mycket viktiga ämnen i boken; sexuella trakasserier, identitet, homosexualitet och kärlek. Jag trodde boken skulle vara förutsägbar som många andra ungdomsböcker i den här stilen, men icke. Hon vänder boken helt vilket jag blir mycket glad över. 
 
Jag blev posititvt överraskad av den här boken, jag tror boken verkligen uppskattas bland unga! 
 
Betyg: 3/5

Kommentarer

  • Malin A säger:

    Oj! Oavsett är det grymt imponerande att debutera som 13 åring o detta hennes andra bok som 15 åring även om jag kan gissa den kanske har lite omogen ton som passar bättre för de som är lika gamla. Håller tyvärr med om omslaget. Förra boken var finare.

    Svar: Ja alltså så himla coolt! Ja jag kan verkligen tänka mig att ungdomar i rätt ålder kommer älska den här boken :)
    BokParadiset

    2017-02-09 | 16:09:12

Kommentera inlägget här: