Bokparadiset

Kockskola för ensamma hjärtan

Kategori: Chicklit

 
Titel: Kockskola för ensamma hjärtan
Författare: Marita Conlon-McKenna
Serie: -
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 343
 
Arbetslösheten är hög i Dublin. När Alicias man lämnar henne blir hennes ekonomiska situation sämre. Hon provar en del olika jobb men det är inget som håller i längden. Sen föreslår hennes bästa vän, Joy, att hon ska utnyttja hennes talanger, nämligen mat. Sagt och gjort Martellos kockskola är startat. Men det är inte bara Alicia man följer, utan även eleverna som deltar i kockskolan!
 
Ni som har hängt med ett tag vet att jag älskar Marita Conlon Mckenna. Hon skriver så mysiga chicklit böcker som alltid utspelar sig i Irland, tror nästan alla utspelar sig i Dublin. 
 
Jag hade gaaanska så höga förväntningar på den här boken. Jag föreställde mig en kockskola som skulle handla jättemycket om mat, sen skulle hon typ träffa någon gubbe. Det var ungefär så lite men vi följde några fler karaktärer. Något som jag aldrig annars har något emot. Men i den här boken blev det för många, utan att man fick läsa tillräckligt om dem. Alltså det får gärna komma ett kapitel som handlar om någon annan. Men antingen får det vara ett kapitel eller så måste det var många. Det var några karaktärer som man läste så lite ifrån så jag glömde lite bort vem det var emellan dens kapitel. Så jag tror verkligen den här boken hade vunnit på att vara lite längre faktiskt. Då hade det nog varit en fullpott. 
 
Annars var den här boken lika fantastisk som hennes tidigare. Jag älskar idén med kockskola och läsa om karaktärerna där. Och hela grejen med att läsa om mat, den delen hade också kunnat ta mer plats för jag tycker det är så mysigt att läsa om! 
 
Den här boken är så mysig och har ni ännu inte läst något av henne MÅSTE ni plocka upp en bok. Min favorit är nog fortfarande en hattaffär på hörnet, eller bröllopsfixaren. Förstår inte varför inte hennes böcker blivit film? De hade varit sååå mysiga! 
 
Betyg: 4.5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: