Bokparadiset

Livet efter en skolskjutning

Kategori: Contemporary

 
Titel: Dear Charlie
Författare: N.D Gomes
Serie: -
Förlag: Harper Collins
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 287
 
Jag trodde det här skulle handla om en skolskjutning, något jag faktiskt aldrig har läst om (även om jag är intresserad av att göra det). Men det handlar Dear Charlie om, utan det här handlar om livet efter en skolskjutning. Charlie dödade 14 människor och sig själv i en skjutning på skolan. Men vi följer hans familj och framför allt hans lillebror Sam. Hur livet ser ut för dem efter allt som hänt och vad det är de går igenom. 
 
Det handlar om en helt vanlig kille, Sam är inte en speciell karaktär, han är helt enkelt en helt vanlig kille. Vilket jag verkligen uppskattar. Det är en trasig familj som vi följer, mamman och pappan glider isär och istället för att stötta varandra försöker de skuldbelägga varandra. Alla i familjen hanterar sin sorg på olika sätt. Frågor så som "är det okej att sörja någon som mördat 14 stycken människor?" 
 
Det är en väldigt trovärdig historia. Jag tänker att de tankarna Sam har känns väldigt relevanta och även hur familjen blir behandlad av samhället. Det är inte en rolig historia utan det är tungt, vilket passar boken. Jag tycker det är bra att det får vara jobbigt och att allt inte löser sig efter ett par sidor, för det hade de inte gjort i verkligheten. Även om det är mörk och dystert finns det ändå några ljusglimtar! 
 
Jag hade förväntat mig något helt annat av boken, men blev positivt överraskad!
 
Betyg: 3.5/5

Kommentarer

  • Tina Håkansson säger:

    Tror jag kommer tycka om den här. Har tänkt läsa den ganska snart!

    2017-01-14 | 17:28:54
    Bloggadress: http://tinaeh.blogg.se/
  • Tina Håkansson säger:

    Tror jag kommer tycka om den här. Har tänkt läsa den ganska snart!

    Svar: Den var lite långsam i starten för mig. Hoppas du gillar!
    BokParadiset

    2017-01-14 | 17:28:55
    Bloggadress: http://tinaeh.blogg.se/
  • Jennifer säger:

    Låter bra! Kan rekommendera Hate List som också tar upp samma ämne.


    Btw, pågår just nu en bloppis på min blogg i samband med att jag startar om den på nytt nu. Kika gärna in!

    Svar: Lägger till den på min TBR. Tack!
    BokParadiset

    2017-01-15 | 12:51:35
    Bloggadress: http://aloveforbooks.blogg.se

Kommentera inlägget här: