Bokparadiset

När en som hatar sport plötsligt älskar en bok om sport

Kategori: Drama

 
Titel: Björnstad
Författare: Fredrik Backman
Serie: #1 Björnstad
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 470
 
Lika mycket som jag har skrattat åt Backmans tidigare böcker har jag gråtit till den här boken. 
 
Ni kanske har hört talas om Björnstad? En bok som handlar om ett litet samhälle, där alla spelar hockey. En bok som handlar om hockey helt enkelt. Det var det enda jag visste om den här boken. Men den handlar om så otroligt mycket mer. Egentligen handlar den inte om hockey, det är bara ett element som finns med i boken, som alla karaktärer kan relatera till. Den handlar om vänskap, familj, lojalitet, klasskillnader, rätt och fel. Det finns många fler ämnen att tillägga men jag vill inte avslöja vad som händer i boken. Enligt mig är det helt rätt inställningen att bara tro att boken handlar om hockey. 
 
Jag är säkert inte den enda som följer Fredrik Backman på hans sociala medier, där det ofta pratas om sport. Så när jag läser boken vet jag att ämnet ligger väldigt nära honom, vilket gör det väldigt trovärdig för mig. Alltså hur alla ser på hockey i Björnstad och vilka känslor det kan väcka. Dessutom utspelar sig boken i en väldigt liten stad, där alla känner alla och det är väldigt speciellt. För alla er som kommer ifrån små städer, lika så jag, vet hur det verkligen är. Det kan vara väldigt mysigt och underbart att alla känner alla, men samtidigt kan det vara fruktansvärt också. Jag tycker att han verkligen får fram det i boken, och för mig känner jag igen det precis. 
 
Det är otroligt många aktuella ämnen som tas upp i boken som jag liksom blir tacksam över att Backman tar upp. Det är känslosamt, jobbigt och han målar inte upp någon förskönad bild av det hela. Istället skriver han om det så som det faktiskt sker i verkligheten. 
 
Det här ska bli någon form av serie (triologi?) vilket gör mig så glad. Jag vill så gärna antingen läsa mer om dessa karaktärer eller nya. Vilket som kan jag knappt bärga mig tills nästa del kommer ut. 
 
Jag hade kunnat skriva om den här boken i evigheter men jag vill inte avslöja något för er som ännu inte läst den. Jag kan säga att den här boken var väldigt väldigt jobbig och tung att läsa på sina ställen men det var så himla värt det. För er som läst hans tidigare böcker, så är den här väldigt annorlunda, men det är ett mästerverk. Läs den. 
 
Betyg: 5/5
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Den är så braaaaaaaaaa!

    Svar: Verkligen!
    BokParadiset

    2017-01-07 | 20:22:42
  • Karin säger:

    Måste läsa den!

    Svar: Alltså ja! Plocka upp den nu nu nu!
    BokParadiset

    2017-01-07 | 23:11:53
    Bloggadress: http://karinsuniversum.se

Kommentera inlägget här: