Bokparadiset

2x Rick Riordan

Kategori: Middle grade

 
Titel: The son of Neptune
Författare: Rick Riordan
Serie: #2 The heroes of Olympus
Förlag: Disney Hyperion
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 521
 
I första boken följer vi Jason som hamnat på Camp half-blood men som inte tillhör där. Nu följer vi Percy som hamnat i ett romers läger, Camp Jupiter, för halvgudar. Istället för de grekiska gudarna är det romargudarna som står i fokus. Tycker Riordan gör det så snyggt med gudarna, och den här världen som han bygger upp!
 
Jag blev väldigt glad över att läsa ifrån Percys PoV igen, dock var jag rädd att den här boken skulle vara precis som första boken i serien fast nu skulle det vara ifrån Percys synvinkel. Visst det är uppbyggt på liknande sätt men jag blev ändå väldigt fänglsad. Riordans böcker är alltid väldigt lika varandra vilket gjorde att jag inte föll så mycket för Percy Jackson-serien. Likheterna är tydliga men det gick ändå ett tag mellan jag läste The lost hero och innan jag plockade upp den här. Så för mig måste det gå en period innan jag läste nästa bok eftersom de är så lika. Trots att boken är ganska tjock läste jag ut den relativt snabbt. 
 
Vi lär känna några nya karaktärer, Hazel och Frank. Jag fastnade verkligen för Hazel och tycker hon är en superintressant karaktär. Ska bli kul att läsa om dem i nästa bok också. Undra dock ifrån vilka PoV man kommer att få läsa ifrån. Boken slutade med en riktig cliffhanger som hans böcker alltid har en tendens att göra. Måste säga att jag ÄLSKAR omslagen till den här serien. De är så himla snygga och inbjudande, dessutom har de något med handlingen att göra!
 
Betyg: 5/5
 
Titel: The mark of Athena
Författare: Rick Riordan
Serie: #3 The heroes of Olympus
Förlag: Disney Hyperion
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 586
 
Jag var så himla sugen på att läsa fortsättningen, speciellt eftersom jag älskat de två första böckerna. Men tyvärr blev inte min läsupplevelse så bra och därför drog det ner på betyget. Jag har hållt på att läsa den här boken i tre veckor ungefär vilket är alldels för lång tid. Vissa dagar har jag inte läst alls i den och ibland har det bara blivit ett kapitel (som är ungefär på fem sidor). Så det har inte blivit så bra, jag har glömt bort vad som hände i kapitlet före och så tar det ett litet tag innan jag kommer ihåg allt jag läst just för att det tagit så lång tid. Det är action hela tiden vilket gör att man måste komma ihåg väldigt mycket. Men de sista 200 sidorna har jag läst på två dagar bara vilket gjorde att jag ville dra upp betyget igen. Så med andra ord är boken nog värd en femma egentligen men just för min upplevelse blir det en fyra. Men boken är inte alls dålig. 
 
Boken fortsätter där tvåan tar slut. Nu är alla sju halvgudar samlade och det riktiga äventyret börjar. Det är mycket som händer och till en början har jag svårt att komma ihåg vilka alla karaktärer är och deras bakgrundshistoria, men det löser sig (det berodde också på det jag skrivit ovan). Jag älskar att det är så mycket action och det händer grejer hela tiden. Dock kan jag ibland tycka att han skulle kunna dra ut på vissa grejer så behöver det inte hända fullt så mycket hela tiden. Jag gillar dock att det inte bara är Jason och Percy som är i fokus utan de andra får ta mycket plats också. 
 
Det är en riktigt bra bok, dock märks det att det är en mellanbok, för även om det händer mycket så händer det egentligen inte så mycket i det stora hela. Men jag ser framemot att läsa fjärde boken i serien!
 
Betyg: 4/5

Kommentarer

  • Camilla säger:

    Detta är vad jag också håller på att läsa nu, fast jag läser på svenska och det är bara ca 100 sidor kvar i Athenas tecken nu. Och fina omslag som kommer från någon händelse i boken är det ju även på de svenska utgåvorna.

    2017-03-26 | 19:46:29
    Bloggadress: http://mittbokintresse.blogspot.se/
  • Camilla säger:

    Detta är vad jag också håller på att läsa nu, fast jag läser på svenska och det är bara ca 100 sidor kvar i Athenas tecken nu. Och fina omslag som kommer från någon händelse i boken är det ju även på de svenska utgåvorna.

    Svar: Kul! Ja jag tycker de svenska omslagen är ursnygga också. De har verkligen lyckats med att göra om dem helt men de relaterar också till historien, så bra!
    BokParadiset

    2017-03-26 | 19:46:30
    Bloggadress: http://mittbokintresse.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: