Bokparadiset

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt

Kategori: Allmänt

 
Titel: Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt
Författare: Gail Honeyman
Förlag: Lind & Co
Sidantal: 411

Jag blev superförvånad när den här dök upp i brevlådan, jag hade ingen aning om att den översatts till svenska. Jag har spanat in den här på engelska men det har inte blivit att jag köpt den än, vilket var tur! 

Eleanor Oliphant har gjort det enkelt för sig. Hon klär sig i likadana kläder varje dag, äter samma mat till lunch och veckoslutet firar hon med fryst pizza och två flaskor vodka. Eleanor Oliphant mår bra, alldeles utmärkt faktiskt. Inget saknas i hennes inrutade och välplanerade liv. Förutom ibland precis allt...Men så möter hon it-killen Raymond och allting förändras.
 
Det här är Gail Honeymans debutroman vilket är otroligt lovande. Boken är skriven på ett helt fantastiskt sätt och det förmedlar verkligen en speciell känsla, att få till det i sin första bok är imponerande. Man förstår ju såklart att det är något som är fel med Eleanor men det nystas upp långsamt i boken vilket gör att man hela tiden vill läsa vidare. 

Det är en sorglig historia men samtidigt lindas det in med humor, jag skrattar flera gånger åt boken. Det här är en bok som kommer stanna hos mig länge. Jag tycker verkligen ni ska läsa den, tempot är åt det långsammare men det är helt klart värt att läsa boken. Den är helt fantastisk! 

Tack Lind & Co för rec-exet!

Betyg: 
4.5/5

Kommentarer

  • [Anna] säger:

    Jag är jätte nyfiken på den här boken :)

    2017-09-30 | 14:40:00
    Bloggadress: http://www.bokraden.blogspot.com
  • [Anna] säger:

    Jag är jätte nyfiken på den här boken :)

    2017-09-30 | 14:40:00
    Bloggadress: http://www.bokraden.blogspot.com
  • Tina säger:

    Den här är jag så sugen på! Kul att du tyckte så mycket om den, då kommer jag säkert gilla den jag med :)

    2017-10-02 | 18:28:50
    Bloggadress: http://tinaeh.blogg.se

Kommentera inlägget här: