Bokparadiset

Niceville - Kathryn Stockett

Kategori: Humor

När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen.



Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap. 


Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny - bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i staden som de kallar Niceville. De skriver om hur de svarta har förnedrats och diskriminerats. Men också om deras drömmar, längtan och hopp. Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid.


Jag fullkomligt älskade allt med den här boken. Jag kunde inte sluta läsa den men ändå ville man inte att den skulle ta slut. Den hade allt från skratt till tårar. Ska bli spännande och se hur filmen blir faktiskt.

 

Jag älskar alla tre kvinnorna i boken, Aibileen, Minny och Skeeter. Aibileen som älskar arbetsgivarens dotter som sitt eget barn som bara vill det bästa för henne. Minny som alltid verkar så självsäker är inte alls så självsäker egentligen. Skeeter som älskade sin hemhjälp så mycket när hon va liten och inte visst vad som hände med henne. Jag måste säga att det finns inget dåligt att säga om den här boken!

 

Jag måste dock säga att jag vet inte riktigt vilken kategori jag tycker boken passar in i så det fick bli i humor för att den gav en hel del skratt!


Första meningen: Mae Mobley föddes tidigt en söndagsmorgon i augusti 1960.
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 479 (Pocket)
Betyg: 5+

Kommentarer


Kommentera inlägget här: