Bokparadiset

The city of Ember - Jeanne DuPrau

Kategori: Dystopier



"Byggarna" har byggt en stad under jorden, syftet är för att händer det något på jorden så kommer människorna i den underjordiska staden Ember finnas kvar. Ljuset har börjat att flimmra stundtals och Lina har hittar ett papper med något som verkar vara instruktioner, nu är det upp till henne och Doon att tyda dem.
Det var då denna boken jag fick min pojkvän att läsa! Han gillade den och det gjorde jag med. Jag såg filmen för evigheter sen men kom knappt ihåg något men det kom fram mer och mer när man läste boken. Men jag kommer inte ihåg hur filmen slutade för den slutade nog inte lika dant som boken.

Det jag gillar med boken är själva idén, det lever ett helt folk i underjorden som inte har en aning om att det finns en annan värld och som absolut inte lever som världen där uppe gör. 

Det ska bli spännande och läsa fortsättnigen i serien (tror det finns fyra) för Doon och Lisa kom ju väldigt lång nu så jag undrar vad tvåan kommer handla om men jag har mina misstankar!

Serie: The city of Ember 1
Utgivningsår:
Förlag:
Författarens hemland:
Antal sidor:
Första meningen:
Betyg:
Utgivningsår: 2004
Förlag: Yearling
Författarens hemland: USA
Antal sidor: 270
Första meningen: when the city of Ember was just built and not yet inhabited, the chief builder and the assistant builder, both of them weary, sat down to speak of the future.
Språk: Engelska
Betyg: 4/5