Bokparadiset

Tretton skäl varför - Jay Asher

Kategori: Ungdomsböcker



Från Adlibris När Clay Jensen får ett paket med tretton kassettband skickade till sig vill han till en början inte ha något med dem att göra. Banden kommer nämligen från Hanna Baker. Hanna som är död, som tagit livet av sig. Hennes hemligheter ska begravas med henne, resonerar han. Men när Hannas röst sedan berättar att Clay finns med på hennes band och att han, på något sätt, är medskyldig till hennes död, är han tvungen att fortsätta lyssna.

Genom tretton band får han ta del av allt det som hände Hanna innan hon dog och han fortsätter att lyssna hela natten. Clay kan inte göra annat än att följa Hannahs inspelade röst genom den lilla staden och det han upptäcker förändrar hans liv. För alltid.
Jag älskar upplägget i boken alltså att man hör Hannas band och Clay som lyssnar. Det är en fruktansvärt sorglig bok men på något sätt tänker man inte på det, de är nog för att det är hennes röst och tankar man hör.

Det är väldigt mycket skrivit med kursivstil och jag vet att det är jättemånga som inte klarar att läsa det. Hade jag läst boken i pocket kan jag tänka mig att det hade varit jobbigt men nu var stilen så pass svårt så jag störde mig inte på det.

Jag "gillar" att det inte är stora och hemska saker som händer Hanna utan det är små saker som ingen skulle förutse vad det kunde påverka. Men det är också ganska läskigt men får sig en tankeställare (särskilt jag som är lite lätt paranoid) tänk om jag säger och gör något som skulle kunna påverka en människa så negativ? Skulle man gå runt och tänka så skulle man nog bli ännu mer paranoid dock...

För att sammanfatta så är det en jättebra bok och det är verkligen något att rekommendera!

Utgivningsår:
Förlag:
Författarens hemland:
Antal sidor:
Första meningen:
Betyg:
Utgivningsår: 2010
Förlag: Langenskiöld
Författarens hemland: USA
Antal sidor: 302
Första meningen: "Ursäkta?" upprepar hon.
Betyg: 5/5

Andra omslag: