Bokparadiset

Den vita katten.

Kategori: Dystopier

 Utläst i Juli.

Titel: Den vita katten
Orginal titel : The white cat
Författare: Holly Black
Utgivningsår: 2011
Förlag: B|Wahlströms
Serie: The curse workers/Berörarna

Från Adlibris: Cassel Sharpe kommer från en släkt som i århundraden kunnat manipulera känslor, minnen, lycka och död - de är berörare. Beröring är olagligt, vilket gör dem alla till brottslingar. Men Cassel, som är den yngste sonen till en känsloberörare, har inte den förmågan. Hans mörka hemlighet är av en annan sort - för tre år sedan dödade han sin bästa vän Lila.Bit för bit börjar Cassel pussla ihop trassliga minnesfragment, och med det uppdagas en konspiration långt mer komplicerad och farlig än han kunnat ana.
Kan säga, från att jag började så kunde jag inte sluta. Jag var helt fast, det var så spännande. Inte ens en dag gick inte den var färdigutläst!

Det jag gillar är världen. Där alla går runt med handskar för att vissa är "berörare" och har då någon form av kraft. Vissa är jättebra och vissa är helt onödiga. I början fattade jag ingenting för världen blev liksom inte förklarad men man fattade mer och mer, och då blev jag helt fast! 

Man kastas in i handlingen (Media in res som det så fint heter), sånt gillar jag för då började det hända grejer direkt. Gillar när böcker är fartfyllda eftersom det går så fort när man läser då, och man kan verkligen inte sluta heller! 

Cassel huvudpersonen gillar jag, han är lite småond, och det är alltid rolig. Så länge det bara är på en liten nivå. De andra karaktärerna kommer jag faktiskt inte ihåg, kan säga att detta var ungefär i början av Juli som jag läste den. Men super bra bok, det kommer jag ihåg att det var. Vet att det varit många som tyckt den varit sådär, men jag gillade den verkligen. Det kanske inte är det mest älskade boken jag läst men den hamnar nog ändå där uppe! 

Författarens hemland: USA
Antal sidor: 282 sid.
Första meningen: Jag vaknar barfota och omtöcknad på kalla skifferplattor och drar ett djupt andetag av den isande luften.
Betyg:

Kommentarer


Kommentera inlägget här: