Bokparadiset

Legenden om Morwhayle del 1

Kategori: Fantasy



Titel: Häxmästaren
Författare: Peter Bergting
Serie: Legenden om Morwhayle
Förlag: Semic
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska

Från Adlibris: En motvillig hjälte och hans försvunna tvillingsyster. Ett magiskt svärd. En uråldrig drake. En ondskefull häxmästare, på väg att åter stiga upp ur graven.

Arteil Krill är femton år och har levt nästan hela sitt liv i småstaden Gopnyk. För tio år sedan försvann hans tvillingsyster Malda under mystiska omständigheter. Arteil trodde väl aldrig att han skulle få se henne igen - och definitivt inte att hon en dag plötsligt skulle stiga fram ur en magisk portal bakom garderoben i hans eget sovrum!

Så börjar en halsbrytande resa. Arteil och Malda beger sig till den myllrande staden Morwhayle, på andra sidan havet.


Detta är en riktig fantasybok. Den har drakar, magiskt svärd, en häxmästare och ett riktigt mysterium. Direkt när jag började läsa känndes det som om det var något jag skulle gilla. Jag fattade tycke om karaktärerna. Men ju längre in i boken ju mer förvirrad blev jag, jag hade ingen aning om vem det gick att lita på, vem stod på vilken sida, vem är ond vem är god? Detta gjorde att jag läste ännu mer jag var tvungen att veta hur det skulle sluta. Säger bara att det är tur att jag har del två som ligger och väntar på mig. 

Något som jag verkligen gillade var att när de gick över till "andra sidan" eller den andra världen eller vad man ska säga så kunde plötsligt djuren talar. Lite som i Toy Storie och vem gillar inte det? 

Gällande karaktärerna gillade jag Malda direkt, påminnde lite om Katsa i "Tankeläsaren" just för att båda är kaxiga och självständiga. De gillar jag! Arteil tyckte jag var en riktig mes först men sen blev han modig, också bra när de utvecklas, dock i slutet fick jag inte grep om honom..

I boken finns det lite bilder också, älskar när det är de i böcker. Det ger boken ett annat djup tycker jag, och dessa bilder var verkligen super fina. 

Detta är en jättebra fantasyserie så har du inte läst den än tycker jag absolut att du ska göra det!

Tack Semic för rec-exet! 

Författarens hemland: Sverige
Antal sidor: 303
Första meningen: Något slog till i fönstret, skrapade sidan på droskan och var borta. 
Betyg: 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: