Bokparadiset

När döden berättar en historia måste du lyssna.

Kategori: Ungdomsböcker



Titel: Boktjuven
Orginaltitel:
 The book thief
Författare: Markus Zusak
Utgivningsår: 2008
Förlag: B|Wahlströms
Språk: Svenska

Från Adlibris: Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid son lillebrors grav. Det är dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig läsa. Och böcker är den röda tråden i denna sofistikerat komponerade roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker står att finna.
Ännu en gång, varför väntade jag så länge med att läsa den? Det är en så fin bok, har man inte läst den än så gör det nunuNU! 

Jag hade helt missat att det var döden som skulle berätta historien, det var först när jag läste det som jag kom på det, första kapitlet tyckte jag att det var döden som pratade och sen kollade jag och då såg jag ju på framsidan att det stod det. Jag gillar verkligen att det är döden som berättar, ger historien ett annat djup, sen verkar döden så .. snäll? Döden berättar många saker i förväg vilket jag oftast antingen tycker är jobbigt eller så tycker jag det är bra för då blir jag inte lika ledsen, i detta fall var det de senare. 

Har hört många som tyckt den var för lång men nä, jag gjorde inte det jag gillade verkligen att läsa allt Liesel och  Rudy höll på med! Faktiskt så gillar jag alla karaktärer i boken,  Rosa, hennes fostermamma tycket jag var lite små hemsk i början men det är hon faktiskt inte. Hans hennes fosterpappa är verkligen så snäll, och han tycker om Liesel så mycket. Alltså det går inte annant än att älska denna boken!

Författarens hemland: Australien
Antal sidor: 582
Första meningen: Först färgerna. 
Betyg: ÄLSKAR <3 (Bildarkivet funkar fortfarande inte.)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: