Bokparadiset

Cirkusen anländer utan förvarning.

Kategori: Fantasy

 

Cirkusen anländer utan förvarning. Den föregås inte av några reklamutrop, inga flygblad på lyktstolpar och anslagstavlor. Plöts­ligt är den bara där, på en plats där den inte fanns i går.

 Inne i dessa svart- och vitrandiga tält döljer sig en helt unik upplevelse, en fest för sinnena. Gå vilse i en labyrint av moln, vandra genom en trädgård gjord av is, häpna inför den tatuerade ormmänniskan som stoppar ner sig själv i en liten låda av glas och förundras över illusionisten som utför omöjliga magiska bedrifter. Välkommen till Le Cirque des Rêves.

Men bakom rökridåerna och speglarna pågår en tävling - en kraftmätning mellan två unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen tränats i att använda sina illusionskrafter för att överträffa varandra. Vad spelarna inte vet är att detta spel är en duell intill döden och att cirkusen är skådeplatsen för ett slag som utkämpas mellan fantasins och viljans krafter. Oförtröttligt utövar de unga magikerna sin magi med skäl som deras hemlighetsfulla läromästare, Hector och Alexander, är förtegna om.

Det här är en bok som inte är någon annan lik. Den är riktigt bra skriven och det är en sån bok man kan läsa om för man kommer upptäcka något man inte förstod första gången man läste den. Det är helt otroliga miljöbeskrivningar. Karaktärerna kan ibland vara lite många att hålla koll på men alla är speciella vilket gör att man kan hålla en aning koll på dem. 

Jag tycker den är lite svår att placera in i kategorin Fantasy/Övernaturligt, för det känns inte som det är så övernaturligt men ändå är det ju de i boken på sätt och vis men det är lite difust. Fast så är det ju med illusioner man vet inte om det är på riktigt eller inte. 

Det är en bok jag verkligen gillar, men jag kan inte säga att jag älskar den. Jag har nog de små detaljerna kvar att upptäcka, så jag är säker på att om jag gör en omläsning kommer jag älskar den hur mycket som helst!

Måste bara länka till det HÄR inlägget eftersom det är så otroligt vackert!

Författarens hemland: USA
Antal sidor: 421
Första meningen: Cirkusen anländer utan förvarning.
Betyg: 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: