Bokparadiset

Genom dina ögon

Kategori: sci-fi

 utläst 130406


Titel:
Genom dina ögon
Författare: Stephenie Meyer
Serie: #1 The Host
Förlag: Damm förlag
Utgivningsår: 2009

AdlibrisJorden har invaderats av en ras som tar över människornas sinnen medan de lämnar kroppen intakt och större delen av mänskligheten har dukat under. Men Melanie Stryder vägrar att tyna bort.

Vandraren, en av de invaderande Själarna som har tilldelats Melanies kropp, har hela tiden varit medveten om hur plågsamt det skulle vara att ta över en människas kropp: de överväldigande känslorna, de allt för tydliga minnena. Men det finns en svårighet som Vandraren inte har väntat sig att den tidigare ägaren av kroppen vägrar att ge sig av och överlämna kroppen till henne.

Melanie fyller Vandrarens sinne med bilder av Jared, mannen hon älskar och som hittills lyckats hålla sig gömd. Det är omöjligt för Vandraren att skilja på sina och Melanies känslor och snart åtrår hon en man hon aldrig mött. Hotet från de andra Själarna gör Vandraren och Melanie till ovilliga allierade och tillsammans ger de sig av för att finna mannen som de båda
Jag älskar twilight (Böckerna, inte filmerna) dom flöt fram så fort när man läste dom så det är klart att man varit sugen på denna boken. Dock har tjockleken avskräckt mig lite.. Men nu när den skulle bli film så måste man ju läsa den (även om jag inte sett filmen än.) Så vad tyckte jag då?

Ni i efterhand tycker jag att man kunde kortat ner boken. Dock kändes det inte så när man läste. Alltså boken innehåller inte mycket action men det störde inte. Det var helt okej att bara läsa om karaktärerna och ser hur dom kämpade sig fram varje dag. 

Men hela denna världen Meyer har byggt upp tycker jag är helt fantastiskt. Hur alla planeter är olika och vad som finns där och hur själarna tar över men är egentligen snälla. Det tycker jag verkligen är en stark sida i boken! 

Detta är ju tänkt som en första del i en triologi men den kom ju ut för väldigt länge sen och än har inte uppföljarna kommit så jag undrar hur länge det dröjer. Jag är faktiskt väldigt nyfiken på vad de andra böckerna i så fall kommer att handla om. 

Efter att alla har sett filmen och har tyckt att det varit en bra filmatisering så ska det bli riktigt kul att se den! 

SPOILER!! Jag hejade hela tiden på team Ian och därför blev jag extra glad hur slutet löste sig! Sen måste jag säga att svenska översättningen på titeln är riktigt passande. 

Tack Damm för rec-exet!

Antal sidor:
606 sidor
Första meningen:
Helarens namn var Korsar Djupt Vatten. 
Betyg: 

Kommentarer

  • Bokpandan säger:

    När The Host skrevs var den inte tänkt som trilogi och Meyer började (enligt rykten) skriva på uppföljaren först nu. Själv tycker jag gärna att den kunde ha fått vara fristående^^

    2013-04-16 | 21:20:50
    Bloggadress: http://bokpandan.blogspot.se
  • Nina säger:

    Jag gillar boken jättemycket, och filmen också. Jag tycker filmen kunde ha varit lite längre men dom fick ju med det viktigaste. Men i boken är det ju mycket mer om relationen mellan Ian och Wanda, och även mellan Ian och Jared, och jag hade velat se lite mer av det i filmen.

    2013-04-16 | 21:26:34
    Bloggadress: http://ninasfilmochbok.blogg.se
  • Nilmas Bokhylla säger:

    Var nyfiken på denna innan men efter att ha sett filmen vill jag verkligen inte läsa den, tyvärr. Visste dock inte att det var fler delar planerade..

    2013-04-16 | 21:45:05
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Författardrömmar säger:

    jag tycker jättemycket om boken, och var också team Ian :) Gillar filmen också, även om jag saknar vissa saker så är det en bra film.

    Svar: SV: GO Ian! hahah, ja ser fram emot filmen det har ju ändå fått bra kritik från alla bokbloggare! :)
    BokParadiset

    2013-04-17 | 17:32:17
    Bloggadress: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här: