Bokparadiset

Ödesbunden

Kategori: Häxor

 Utläst 130211

Titel:
Ödesbunden
Författare: Benedict Jacka
Förlag: Fenix
Utgivningsår: 2012

AdlibrisAtt kunna se in i framtiden är inte alltid så kul som det låter ? 

Alex Verus driver en magibutik i London där han bland annat säljer örter, rökelse och kristallkulor. Det är inte många som vet det, men Alex har magiska krafter - på riktigt. Hans magi är inte lika extraordinär som vissa andra magikers, men Alex har en kraft som inte många delar: han har förmågan att se in i framtiden. När olika magiska (och mörka) grupperingar försöker få Alex att hjälpa dem att öppna en forntida relik inser han att dess innehåll inte bara kommer att innebära makt, utan även sprida fasa. Och tack vare sina speciella förmågor vet han också att om han hjälper dem kommer det innebära en säker död.
Vill man ha en bok där det händer något på ungefär varje sida så är ödesbunden perfekt. Det är mycket som hände hela tiden. Fast även om den är så fartfylld så fastnar jag inte helt. Det är lite för långa kapitel så ofta sitter jag och bara tittar efter hur långt det är kvar. Sen är boken lite speciell av sig också så det är nog inte alla som gillar den. 

Men jag gillar hur han ser in i framtiden, att han ser 1000 tals olika möjligheter precis vad som händer om han säger så eller om han ändrar och säger något annat. Det gillar jag riktigt mycket, och han använder sig av det hela tiden. Dock måste det va riktigt påfrestande att leva så, att alltid veta vad som ska hända.. 

Omslaget är mysigt men tyvärr föll mig inte riktigt boken i smaken.. 

Antal sidor: 315 sidor
Första meningen: Det var en lugn dag, så jag läste en bok vid kassan och såg in i framtiden. 
Betyg: 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: