Bokparadiset

Pojken som svävade

Kategori: Middle grade

 Utläst 130409

Titel:
Pojken som svävade
Författare: John Boyne
Förlag: B.Wahlström
Utgivningsår: 2013

AdlibrisFamiljen Brocket är en helt vanlig familj. Lite tråkiga och mycket respektabla, vilket de är stolta över. Herr och fru Brocket ser ner på alla som är annorlunda eller konstiga. Men i samma stund som deras tredje barn kommer till världen står det klart att han är allt annat än vanlig. Till sina föräldrars förskräckelse och skam utmanar Barnaby Brocket tyngdlagen - han svävar.
John Boynes böcker har jag varit sugen på riktigt länge. De har så fina framsidor så jag misstänkte att något lika fint skulle finnas mellan pärmarna. Och visst är pojken som svävade en fin historia. 

Barnaby Brocket som det då handlar om. Han svävar. Hans föräldrar avskyr det, men jag förstår inte hur dom kan göra som dom gör. Fast de är så fruktansvärt hemska så gillar Barnaby dom ändå. Något jag inte alls kan förstå. Men det är ju ett barns sinne han har så det är kanske därför. 

Det är ju ett riktigt äventyr han är med om. Jag gillar ju sånt här när det ena leder till det andra och så vidare. Sen gillar jag bilderna i boken, super söta! Det är en fin bok tyvärr berör det inte så mycket som jag hade velat. Kanske hade det varit bättre att läsa den på sommaren? Även om jag inte blev jätteberörd tyckte jag ändå boken var bra och jag är glad att jag har läst den. 

Tack B. Wahlström för rec-exet! 

Antal sidor:
220 sidor
Första meningen:
Det här är berättelsen om Barnaby Brocket, och för att förstå dig på Barnaby måste du först förstå dig på hans föräldrar - två människor som var så rädda för alla som var annorlunda att de gjorde en fruktansvärd sak som skulle få de mest förfärliga följderna för alla de älskade.
Betyg:  starkt 

Kommentarer

  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Läste ut den själv idag.

    Men gillade den tyvärr inte alls :(

    Svar: Så tråkigt, tyckte den var små söt, fast det är klart den gjorde ju inte jättestort avtryck..
    BokParadiset

    2013-04-13 | 16:18:03
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: