Bokparadiset

Safirblå

Kategori: Tidsresor

 Utläst 130409

Titel:
Safirblå
Författare: Kerstin Gier
Serie: Ädelstenstrilogin #2 (läs DEL 1)
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2013

AdlibrisGwendolyn inser att hon snarast bör ta sitt förnuft till fånga, inte låta hormonerna styra, om det alls ska bli någon kärlek, tidlös eller ej! Det gäller istället att fokusera på att rädda världen OCH lära sig att dansa menuett (och inget av det verkar enkelt). Det ordenssällskap som vill att Gwendolyn och Gideon hämtar blod från andra tidsresenärer för att läsa in dem i kronografen, verkar ha dolda motiv. Ska hon gå dem till mötes eller ... Så möter hon sin morfar när han var ung, och tillsammans börjar de smida planer!
Detta är en av de böckerna jag har längtat mest efter. Rubinröd blev verkligen en ny favorit och jag blev inte besviken på Safirblå. 

Gwendolyn, åh hon är så underbar. Hon är en av mina absoluta favorit karaktärer. Hon tänker inte alltid vad hon gör, hon är fruktansvärt rolig, säger alltid vad hon tänker, alltså man kan bara inte låta bli att älska henne! Leslie är presis som i första boken världens bästa kompis. Istället för att vara avundsjuk på Gwen hjälper hon henne och är nästan mer intresserad av allt med tidsresorna än vad Gwen är. Xemerius var ju bara för härlig. Skrattade högt åt hans kommentarer genom hela boken! 

Det är ju absolut ingen instalove i denna serien. Hela första boken gick utan att de blev tillsammans och jag kan säga att i andra boken så går deras "förhållande" till varanndra väldigt upp och ner. 

Alltså det går inte att få nog av boken. Det går inte att sluta läsa den. Jag vet inte hur jag ska stå ut med väntan på sista boken. Safirblå slutade ju så spännande! Samtidigt blir jag så ledsen att sista boken är slutet. Jag vill ju bara ha mer! Tur att det går att läsa om böcker, för denna serien har blivit en favorit. 

Det ända negativa med boken är att omslaget har gjorts om. Rubinröd kommer alltid att vara en av de finaste böckerna jag har i hyllan!

Tack Bonnier Carlsen för rec-exet! 

Antal sidor: 385 sidor
Första meningen: Gränderna var mörka i Southwark, mörka och ensamma. 
Betyg: 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: