Bokparadiset

Beautiful Creatures

Kategori: Häxor

 Utläst 130204
Titel: Beautiful Creatures
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Förlag: Semic
Utgivningsår 2013
Serie: #1 Beautiful Creatures

AdlibrisEn förbannelse, ett val, två öden ? När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.

När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta ? Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

En mörk och romantisk kärlekssaga! En skrämmande värld av magi - och två huvudpersoner som gör allt för varandra.
När jag fick hem boken blev jag förvårnad över hur stor boken var. En riktig tegelsten. Ibörjan var den lite seg faktiskt men när man läst en bit så började det bli riktigt spännande och kan säga att de sista 250 sidorna bara flög förbi. 

Gillar att Semic har gjort en liknande omslag som orginalet riktigt snyggt är det. Jag hoppas även att de kommer fortsätta ge ut resten av böckerna och att det inte dröjer för länge för shit vad spännande alltså. Dock kan jag säga att jag drog en hel del paralleller från Twilight. Vilket kändes som om det inte var helt nytänkande alltså men jag gillar boken ändå. (Jag gillar Twilight också. (Innan filmerna))

Småstadsmiljön som beskrivs i boken känner jag verkligen igen mig i. Alla vet allt om alla och man måste passa in, man ska inte vara annorlunda utan man ska vara precis som alla och göra samma saker som alla. 

Kul att det är från en killes perspektiv, hade jag ingen aning om. Jag tycker det funkar riktigt bra, han låter liksom inte för tjejig i sina tankar. Det är inte Ethan eller Lena som riktigt fänglar mig utan det är alla bikaraktärerna. Malcom kan man ju inte låta bli att älska, så mystisk absolut favoriten. Även Amma (som jag störde mig på första för jag trodde att hon var Ethans mamma med dom kallade henne Amma, men så var de inte riktigt) hon är ju stentuff i alla fall, hänger amuletter i hela huset och alla lyssnar på allt hon säger. Men även Ethans gammelfastrar var ju för sköna sådana släktingar skulle man ha! 

Det som jag ogillade var att den va lite seg i början men det tog sig sen. Sen var det lite långa kapitel jag gillar ju korta för det känns som om det går snabbare då.Men läsa fortsättningarna kommer jag absolut vilja göra. Men också en superliten detalj som inte gör någon skillnad men jag störde mig verkligen på när Ethan började kalla Lena för L. Varför? Så fult! 

Det som är tråkigt är att jag tror inte boken kommer passa sig lika bra på filmduken. För de som inte har läst boken kommer det säkert bli Twilight all over it again. (Vilket förstörde böckerna så man kan ju gissa vad som kommer hände med dessa böcker.) Men jag tror att karaktärerna kommer inte vara så som jag har föreställt mig dom (vilket det aldrig är) men liksom som om det verkligen kommer förstöra boken. Men jag ska väl inte uttala mig innan jag sett filmen. 

Nu blev recensionen superlång och egentligen vill jag skriva massa bra saker som hände i boken men vill inte spoila för er så jag väntar tills ni läst boken! 

Tack Semic för rec-exet! 

Antal sidor
: 517
Första meningen: Det fanns bara två sortes människor i vår stad.
Betyg: 

Kommentarer

  • Carro säger:

    Jag kan också känna igen mig i småstadsmiljön och håller med om omslaget! :)

    Svar: Så snyggt är det! :)
    BokParadiset

    2013-02-06 | 12:24:18
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Vill läsa men ändå inte.... tror jag ser filmen först. Tegelstenar skrämmer mig..

    Svar: Oh no Miram! Bryta mot sådana regler och se filmen först?! Hahha nä jag skojar, den är faktiskt riktigt tjock och jag vet att du inte riktigt gillar det så se filmen :)
    BokParadiset

    2013-02-06 | 12:27:52
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.com/
  • Petra säger:

    Jag älskade Beautiful Creatures. :) Gammelfastrarna är sjukt roliga. :)

    Svar: Visst är dom så mysiga :)
    BokParadiset

    2013-02-06 | 13:03:37
    Bloggadress: http://petrasbokblogg.blogspot.se
  • Nilmas Bokhylla säger:

    Jag är så nyfiken på denna boken men den är så stor :O

    Svar: Ja, alltså när jag fick hem den är var jag as chockad för att den var så stor OCH tjock, men den bra!
    En tegelsten i månaden är nyttigt!
    BokParadiset

    2013-02-06 | 20:17:49
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Beate säger:

    SV: Jag är sjukt pepp på att se filmen men jag tror verkligen inte att den kommer vara lika bra som boken... Det är ju bara att titta på skådespelaren som ska spela Ethan, han ser ju typ ut att vara trettiofem! Muttermutter....

    Och jag tyckte också att det låg någon slags Twilight-feeling över boken, men jag tyckte det var rätt mysigt jag :)

    Svar: Håller med om killen som spelar Ethan alltså vad tänkte dom? Men vad jag såg snabbt i trailern så verkade Amma vara som jag tänkt mig!
    Njae, alltså jag gillar Twilight (innan filmerna) men vill liksom mer att boken ska ha något eget ^^
    BokParadiset

    2013-02-07 | 21:08:50
    Bloggadress: http://bokbeate.blogspot.com

Kommentera inlägget här: