Bokparadiset

Blodsmagi

Kategori: Häxor

 
 Utläst den 120113. 

Titel: blodsmagi
Författare: Tessa Gratton
Serie: #1 Blood journals
Förlag: B. Wahlström
utgivningsår: 2013

Från AdlibrisDet börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv I mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.

Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.

Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det så vill hon vara med honom.
Den här boken hade jag inga direkt förväntningar på men ändå blev jag besviken. Jag kommer inte in i boken. Egentligen hittar jag inget dåligt med boken. Det är inget jag stör mig på mig på. Boken bara fastnade inte hos mig, och det tycker jag är väldigt tråkigt för jag vill gilla den. 

Boken innehåller väldigt mycket blod. Så har man problem med det ska man absolut inte läsa den. Men jag gillar konceptet att när man använder magi så använder man sitt eget blod. Jag gillar att magin får konsikvenser, de blir trötta och kan inte hålla på dag in och dag ut. Det gillar jag för det blir realistiskt. 

Karaktärerna. Det kanske var det som gjorde att jag inte fastnade. För jag känner inte så mycket för karaktärerna. Silla jag förstår att hon är deprimerad men jag känner liksom inte med henne. Men det är inget jag stör mig på henne heller hon är en bra huvudkaraktär men vi matchar väl helt enkelt inte. Nick, det är inget fel på han heller. Jag gillar man mer än Silla dock. Fast jag kan tycka han är lite omogen på vissa plan. De karaktärerna jag gillade mest var Sillas farmor och hennes bror. De hade man gärna fått se mera av. Hennes farmor var ju stentuff! 

De fanns ett par stycken som var ur Josephines perspektiv. Ibörjan trodde jag det var så magin skulle bli förklarad. Det hade liksom ingenting med resten av boken att göra. Men senare så hade det något med boken att göra så de fanns ju inte där i onödan, men de var inte så roliga att läsa om i början men som sagt så blev det intressantare sen. 

Så sammanfattningsvis var detta nog inte en bok för mig. Vet inte om jag ska läsa fortsättningen eller hur jag ska göra. Men alla andra recenisoner jag har sett har gillat den! 

Tack B. Wahlström för rec-exet. 

Antal sidor:
383 sidor. 
Första meningen:
Jag är Josephine Darly, och jag tänker leva för evigt. 
Betyg: 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: