Bokparadiset

Jokern

Kategori: Ungdomsböcker

 Utläst November 2012.

Titel:
Jokern eg. The messenger
Författare:
Markus Zusak
Förlag:
B. Wahlströms
Utgivningsår:
2002

Ed Kennedy är en nolla utan framtid. Han kör taxi olagligt, spelar kort utan framgång och är hopplöst förälskad i sin bästa vän, Audrey. Vid sin sida har han Dörrvakten, en illaluktande, kaffedrickande hund.

Eds liv är långtråkigt och medelmåttigt tills han av misstag förhindrar ett bankrån. 

Det är då det första esset dyker upp och hans liv förändras.

På ruter ess står tre adresser och tre klockslag nedskrivna. Ed vacklar mellan rädsla och nyfikenhet och sakta övertygar han sig själv om att hjälpa människorna som bor på de olika adresserna. Människor som precis som han själv behöver hjälp. 

Fler spelkort med uppdrag och kryptiska ledtrådar dyker upp och genom uppdragen förändras Eds liv och han blir något mer, något bättre än han var från början. 

Tills bara en fråga återstår ....

Vem är det som skickar spelkorten?
Efter att ha läst "Boktjuven" av samma författare, som blev en favorit så hade jag höga förhoppningar om denna. Särskilt när det stod på framsidan något i stil med att boktjuven var ett mästerverk så är detta också en superbra bok. Kanske inte riktigt så men det stod något som gjorde att jag fick ännu större förhoppningar. Ibörjan av boken var den riktigt bra. Den var rolig med mycket sarkasm. Men ju längre in i boken man kom då började humorn försvinna och istället blev det lite mörkt och deppigt. Inte typen av bok jag vill läsa. Vill ju att jag ska bli glad av att läsa! 

Nej detta var en bok jag blev riktigt besviken på men så är det väl ibland. Det är absolut ingen dålig bok och budskapet är viktigt men om ni börjar läsa denna tro inte att den är lika bra som boktjuven. 

Antal sidor: 348 sidor
Första meningen: rånaren är värdelös. 
Betyg: Egentligen helt okej men besvikelsen var så stor. 
 som jag trodde. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: