Bokparadiset

Vindens namn

Kategori: Fantasy

 
Utläst Mars och 131101

Titel: Vindens namn
Författare: Patrick Rothfuss
Serie: #1 Berättelsen om kungadråparen
Förlag: Ponto pocket 
Utgivningsår: 2011

HandlingJag heter Kvothe. Jag har rövat tillbaka prinsessor från kungar som sover i ättehögar. Jag brände ned staden Trebon. Jag har tillbringat natten med Felurian och kommit därifrån med förståndet och livet i behåll. Jag blev relegerad från universitetet när jag var yngre än de flesta är när de blir insläppta. Vägar som andra fruktar att tala om på dagarna går jag på i månsken. Jag har talat med gudar, älskat kvinnor och skrivit sånger som får trubadurerna att gråta. Ni har kanske hört talas om mig.


Jag hade hade hört så mycket bra om vindens namn. Högt betyg på Goodreads. Gillade jag den lika mycket som alla andra? Nej! Jag var så himla besviken när jag läste. Jag tyckte det var hur segt som helst varje gång Kvothe slutade berätta och det var något som hände i verkligheten. Varje gång jag hade kommit in i berättelsen så kom ett sånt avbrott och förstörde. Men mot slutet av del ett började jag tycka den var okej.

Eftersom jag inte var så förtjust i del ett tänkte jag byta bort böckerna utan att läsa del två. Men sen har jag så svårt för att inte avsluta en bok, och detta var ju en bok fast i två delar. Så efter nio månader plockade jag upp del två och tack för det säger jag bara. Som tur var fanns det en kort sammanfattning vad som hände i del ett och otroligt nog kom jag ihåg en del ändå. Del två är så mycket bättre, jag kom in i boken direkt och verklighets-avbrotten kom inte alls så ofta, kanske två tre gånger bara.

Med andra ord så räddade del två upp hela boken och jag kommer fortsätta läsa serien det vill säga om resterande böcker någon gång kommer ut. Dock blir det något mellanting på betyget på grund av första boken. Det är en riktigt bra fantasy och då menar jag en riktigt fantasy.

Första meningen: Det var kväll igen. och Värdshuset Vägstenen i den lilla byn Ödmarka ägs av Kote, en man som några år tidigare kommit till byn tillsammans med sin tjänare Bast.
Antal sidor: Ihop 784 var för sig 392 vardera.
Betyg: Svagt Gillar! 

Kommentarer

  • Anna - Boktycke säger:

    Vad synd att du inte gillade första delen. Själv så älskar jag den här serien. Uppföljaren A wise man's fear (sv. En vis mans fruktan) finns redan ute, på svenska också till och med. Tycker att den är minst lika fantastisk som första boken.

    Svar: SV: Nej jag gjorde ju inte det, men tur att tvåan räddade upp allt! Ja jag var inne på SF-bokhandeln och så såg jag bok nummer två får ta tag i detta :)
    BokParadiset

    2013-11-05 | 08:40:00
    Bloggadress: http://boktycke.wordpress.com
  • Gia säger:

    Synd att den inte riktigt var något för dig, jag älskar den här serien och tycker Rothfuss ska rappa på med tredje boken

    Svar: SV: Ja den första delen av boken gillade jag inte riktigt men kommer absolut ta och läsa fortsättningen nu faktisk :)
    BokParadiset

    2013-11-05 | 09:27:47
    Bloggadress: http://bokfrossa.wordpress.com
  • Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se säger:

    Kan inte bestämma mig om jag ska väga läsa den serien eller inte. Så otroligt tjocka böcker :P men har varit sugen ett tag.

    Svar: Sv: Javisst är de! Men kan va skönt att läsa något annat ibland än allt YA :)
    BokParadiset

    2013-11-05 | 09:57:22
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
  • Malin säger:

    Jag läste del 1 och tyckte som du, att den var sådär. Har inte vågat mig på del 2, men det kanske man borde göra?

    Svar: SV: Det tycker jag faktiskt att du borde, jag gillade del två mycket mer!
    BokParadiset

    2013-11-05 | 13:17:15
    Bloggadress: http://bokrecensionernu.blogspot.se

Kommentera inlägget här: