Bokparadiset

Trollkarlen från övärlden

Kategori: Fantasy

 Klicka på bilden för handlingen. 
 
Title: Trollkarlen från övärlden
Författare: Ursula K. Le Guin
Serie: #1 Övärlden
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2014 (1968)

Jag sa att jag var sugen på mer fantasy, så när jag surfade runt på bokus kunde jag inte låta bli att beställa denna. Liksom ser ni omslaget? Dö snyggt! 

När jag fick hem den så såg jag att det var en klassiker. Både fantasy och en klassiker, två flugor i en smäll! Jag måste säga att det märks inte att den är skriven 1968. Den är lättläst men en aning seg måste jag säga. Det händer inte så mycket i boken faktiskt. Men Rabén&Sjögren har gett ut de tre första böckerna i serien övärlden och den var faktiskt helt okej så jag kommer köpa fortsättningarna. De är korta så tar inte så lång tid att läsa ut. 

Jag tycker karaktärerna är ganska platta. Man känner liksom inte dem vilket drar ner lite på berättelsen. Men jag får ändå kopplingar till vindens namn, fast den boken har lite mer kött på benen. Geds som är huvudkaraktären, eftersom man inte känner han är det svårt att gilla eller ogilla han. Men hans stora svaghet är att han är så dumstridig, han tänker inte efter före eller tänker på vad hans handlingar kan få konsekvenser. 

Antal sidor: 238
Första meningen: Ön Gont är en enda stor klippa som lyfter sin spets upp över den stormhärjade Norra farleden. 
Betyg: 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: