Bokparadiset

Den store Gatsby - F.Scott Fitzgerald

Kategori: Klassiker och kult

 
Titel: Den store Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgeral
Serie: -
Förlag: Novapress
Utgivningsår: 2013 
Sidantal: 190

Handling: Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han flyttar in i en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till granne får han en ytterligt gåtfull och kolossalt förmögen man som ger storslagna fester, oftast utan att själv visa sig. Grannens namn är Jay Gatsby. 
Alla namnen gör mig väldigt förrvirad. Ibland blir personerna tilltalade med förnamn och ibland efternamn så det är svårt att hålla koll vem som är vem. Det känns som om det nämns 50 namn på typ 70 sidor så omöjligt att hålla koll. 
 
Tycker boken är en aning halv förvirrande som jag ofta tycker klassiker är. Man fattar inte riktigt vad som händer fast ändå gör man det. Hahah väldigt förvirrande. 

Men jag måste faktiskt säga att jag tycker filmen är bättre än boken. Inte mycket bättre för jag tyckte filmen var sådär men den är bättre än boken i alla fall.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: