Bokparadiset

Stolen magic - Stephanie Burgis

Kategori: Häxor

 
Titel: Stolen magic
Författare: Stephanie Burgis
Serie: #3 Kat, incorrigible
Förlag: Atheneum
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 383

Handling: Kat is tasked with saving her family, the Order of the Guardians, and England itself. 
"There is nothing in nineteenth-century England quite so improper as magic." 
With just days to go before her sister Angeline's long-delayed wedding to Frederick Carlyle, the impetuous Kat Stephenson has resigned herself to good behavior. But Kat's initiation into the magical Order of the Guardians is fast approaching, and trouble seems to follow her everywhere. 
First, Kat must contend with the wretched Mrs. Carlyle's attempts to humiliate her sister; the arrival of the mysterious Marquise de Valmont, who bears suspicious resemblance to Kat's late mother; and Frederick's bewitching cousin Jane, who has Charles Stephenson tripping over his feet. But when a menacing boy with powerful magic starts hunting Kat, a dastardly villain tries to kill Angeline, and the Guardians face a magical robbery that could spell the end of their Order, propriety becomes the least of Kat's concerns. 
Jag har helt glömt hur mysiga dessa böcker är. Annars hade jag läst Stolen magic så mycket tidigare. Detta är nog faktiskt den bästa boken i serien och jag gillar den oerhört mycket. Det är spännande hela tiden och man funderar på hur allt ska sluta.

Kat är lika fantastisk, roligt och helt omöjlig som i tidigare böcker. Angelina har skärpt till sig och är inte hemsk som hon var i andra boken. Nu är hon tillbaka till att vara snäll, mer givmild och glad. Det jag saknar är att Elisa inte är med så mycket i boken. Jag gillar egentligen mest när de alla tre syskonen är tillsammans. 

Jag tycker hela historien knyts ihop bra, dock känns det inte som en serie avslutning? Det kanske dock kommer fler böcker fast det tvivlar jag på. Det har kommit en novell efter denna boken och då är Kat 18 så det blir nog inga fler böcker i serien. Men annars hade jag gärna läst en bok till om Kat och hennes äventyr. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: