Bokparadiset

eleanor & park

Kategori: Contemporary

 
Titel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: St. Martin's griffin
Utgivningsår: 2013

HandlingSet over the course of one school year in 1986, ELEANOR AND PARK is the story of two star-crossed misfits – smart enough to know that first love almost never lasts, but brave and desperate enough to try. When Eleanor meets Park, you’ll remember your own first love – and just how hard it pulled you under.
Jag kan inte förstå varför det har dröjt så länge innan jag har läst denna?! Alltså detta är en så fin historia, kan redan nu säga att det är en av mina nya favoritböcker. Jag trodde jag skulle få en alldeles för sockersöt historia men det visade sig att det låg mycket mer bakom faktiskt. 

Bokens starkaste sida är karaktärerna. Park som är nördig och alldeles fantastisk och Eleanor som är så osäker men ändå så stark. Det jag gillar väldigt mycket är att Eleanor inte är sådär typisk tjejig och Park är inte sådär typiskt manlig. De är båda feminina och maskulina. Men det som ändå är det bästa med dem är att de är så trovärdiga, vilket gör att man verkligen kan sympatisera med dem och man tycker om dem så mycket mera. Visst ibland ville jag bara ruska upp Eleanor så hon kunde sluta ha så dåligt självförtroende, men samtidigt är det ju helt självklart att hon har så dåligt självförtroende. Rowell har lyckats få till väldigt perfekta berättarröster. 

Detta är en karaktärsdriven bok och det tar lång tid innan handlingen driver sig framåt. Men det gör verkligen ingenting man bara älskar att läsa om Park och Eleanor och se hur de gör små framsteg. Men tycker man att handlingen alltid är det viktigaste i en bok kanske inte denna passar så bra. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag älskar boken och jag vill väldigt gärna läsa om den mycket snart. 

Antal sidor: 325
Första meningen: Park: XTC was no good for drowning out the morons at the back at the bus. 
Betyg: 
 

Kommentarer

  • Miriam säger:

    Läser fangirl just nu och håller med om att Rowell är riktigt duktig på att skriva intressanta karaktärer ^_^

    Tror den också kan bli en ny favorit så ska helt klart läsa Eleanor and Park med sen!

    Svar: SV: Åh vill med läsa den!
    Ja det måste du :))
    BokParadiset

    2014-02-10 | 00:55:51
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
  • Lena Andersson säger:

    vill du läsa om E & P på svenska? Mejla adress till [email protected] så skickar vi den svenska utgåvan! Hej hej från Lena

    Svar: SV: Tack så mycket för frågan men eftersom jag precis läst den är det inte i mitt intresse just nu.
    BokParadiset

    2014-02-10 | 16:57:46
    Bloggadress: http://www.berghsforlag.se

Kommentera inlägget här: