Bokparadiset

2x middlegrade

Kategori: Allmänt

 Klicka på bilderna för att komma till handlingen.
 
Alltså Jeff är hur elak som helst. Han har en kompis och mot honom är han väldigt elak. Han säger elaka saker, tvingar honom att göra saker, knuffar honom, med andra ord vill han inte vara vän med han så fattar inte varför han är det. Visst han har problem hemma vilket troligtvis är anledningen till att han beter sig som han gör, men ändå.

Hans mamma förstår jag mig inte på heller. På ett ställe säger hon i boken önskar hon att Iene inte fanns, och visst det är nog väldigt krävande att ha ett funktionshindrat barn men att skriva något sånt i en bok för barn?! Det är mycket våld och svordomar i boken vilket jag inte heller tycker är speciellt bra när det är en bok som riktar sig till barn. Med andra ord är inte detta en bok jag skulle rekomendera. 

Titel: Lögnen på femte våningen Författare: Do Van Ranst Utgivningsår: 2013 Förlag: Turbine Antal sidor: 174 Betyg: Gillar inte.  

 
Det här däremot är en fantastisk bok. Även om det är för yngre så tycker jag inte det ska avskräcka er, det är en så fin historia. Bart har det väldigt svårt hemma, men ändå så gör han så gott det går. Han är en så himla snäll kille. Även fast boken är för en yngre målgrupp så är det en stark, sorlig men samtidigt en väldigt fin historia. Den handlar om så mycket hemskt och elände men är skriven så man inte blir riktigt lika ledsen som man egentligen blir om man tänker efter vad den handlar om. Tycker absolut det är värt att läsa denna boken! 

Titel: Balladen om en bruten näsa Författare: Arne Svingen Utgivningsår: 2013 Förlag: Bonnier Carlsen Antal sidor: 253 Betyg: Gillar. 

Kommentarer

  • Amanda (Bokpandan) säger:

    Fast samtidigt ska man väl inte helt och hållet censurera hemskheter i böcker för "barn"? Femte Våningen är trots allt riktade mot tolvåringar och uppåt, någonstans där borde väl ett så lugnt medie som just böcker introducera dem till hemskheterna i världen? Å andra sidan finns det en massa saker jag inte gillade med boken, men för genren i helhet tycker jag att den får innehålla hemskheter som svärord och trötta mammor då och då. Barn har trots allt redan sett mycket värre på TV, och med mindre pedagogiskt värde, det kan jag nästan lova :/

    Svar: SV: Nej man behöver absolut inte censurera saker som är hemska och om det var så recensionen uppfattades så ber jag om ursäkt. Balladen om en bruten näsa som jag skrev om i samma inlägg är precis lika hemsk och den är jättebra. Men det är för att jag tycker den är skriven på ett bättre sätt.
    Trötta mammor är helt okej det med, men en mamma som önskar att hon inte vill ha sin funktionshindrade dotter är inte okej. Vad ger det ut för signaler? Speciellt för barn som läser som har syskon som är det. Men nej jag tycker inte det ska vara svordomar i böcker. Ja det används på TV men måste även böcker säga att det är okej? För människor ser på litteratur som något mer seriöst än TV och säger man då att det är okej kommer fler att tycka det. Men mest ogillar jag det eftersom att det förstör språket. Dessutom ser jag inget pedagogiskt värde att använda svordomar.
    BokParadiset

    2014-01-31 | 21:37:42
    Bloggadress: http://bokpandan.blogspot.se
  • Amanda (Bokpandan) säger:

    Bland det enda jag tyckte var bra med "Hemligheten på femte våningen" var delen där mamman sa hur trött hon blev på Iene ibland. Jag tyckte den kändes väldigt äkta, och eftersom boken i mitt huvud är lite mer vuxenbok förklädd till barnbok har jag inga problem med hur det kan ses, tycker man märker genom Jeff hur illa det är. Men jag håller med om att man ska vara försiktig med sådana saker i barnlitteratur.
    Sedan menade jag inte att jag tycker om böcker som säger att svordomar är "okej". Jag menar att svordomar ibland behövs för att beskriva samtiden och klasskillnader m.m., på ett sätt äldre barn och ungdomar kan ta till sig av. Som i t. ex. "The Curious Incident of the Dog in the Night Time" - där tycker jag svordomarna de vuxna använder belyser bl. a. ovannämnda väldigt bra. Det var lite så jag menade när jag skrev "mindre pedagogiskt värde". Självklart inte att det finns något konkret att lära sig av själva svordomarna, men att exkludera dem helt hjälper inte ungdomar att kunna placera uttrycken i verkliga sammanhang. Hör man bara folk på TV:n och vuxna i sin närhet svära, vilket som är vanligt, så kan böcker vara en av de få platser som visar det negativa språkligt sett med svordomar. Om de exkluderas helt kommer det inte alls säga något till barnet i just den frågan. De kommer inte ens tänka på det.
    Å andra sidan tycker jag precis som du inte om svordomar i böcker, för jag hakar ofta upp mig på det och gillar inte tonen det sätter.

    Haha, förlåt att det blev lite långt, men jag tycker det är roligt att diskutera böcker och du kom med intressanta synpunkter! :)

    Svar: SV: Absolut kan det i vissa sammanhang passa med svordomar, och jag förstår absolut hur du tänker!
    Men tycker också det är bra när man får se hur trött mamman är. Dock tycker jag att man kan visa det på annat sätt än att hon just verkligen säger att hon önskar att hon inte fått dottern. Det är just det som stör mig, att hon verkligen säger att hon önskar att hon inte fått Iene, det hade varit en helt annan sak om hon sagt att det var jobbigt och tar på hennes krafter att Iene är funktionshindrad men att hon fortfarande älskar henne.

    Tycker också det är riktigt kul, dessutom kanske en av anledningen till att hen skrev boken var för att väcka diskussion!
    BokParadiset

    2014-02-09 | 21:15:06
    Bloggadress: http://bokpandan.blogspot.se

Kommentera inlägget här: