Bokparadiset

Blodsväktaren

Kategori: Häxor

 
Titel: Blodsväktaren
Författare: Tessa Gratton
Serie: #2 The blood journal
Förlag: B.Wahlström
Utgivningsår: 2014
Tidigare böcker: Blodsmagi

Adlibris:För Mab Prowd har magi alltid känts lika naturligt som att andas. Hon har vuxit upp med den, på en ensligt belägen gård tillsammans med andra utövare. Kanske är det skälet till att hon har få vänner i sin egen ålder, men det har också gett henne en obestridlig känsla av att vara betydelsefull. Hon ser det som sin skyldighet att utöva och skydda ma¬gin, såsom Blodsväktarna har gjort i århundraden. Ute i naturen, långt från alla vittnen, kan hon utöva den med stolthet och glädje, men hon vet också att om blodsmagin inte utförs på rätt sätt kan dess kraft bli oöverskådlig och fruktansvärd. En morgon, när Mab försöker sig på en både farlig och svår formel, så händer något. Hon väcker något till liv, större och mäktigare än hon kunnat ana.
Alltså det helt klart bästa med denna serien är ju sametryggarna, så sjukt läckert. Jag helt klart älskar det. Egentligen hade jag inga planer på att läsa denna så jag inte tyckte den första var så bra. Men sen tänkte jag att jag ger Gratton en sista chans, om jag är glad att jag gjorde det. 

Boken följer samma upplägg som blodsmagi. Man får följa en kille och en tjej och det är en sidohistoria i dåtid som sedan kopplas ihop med huvudhistorien. Först tyckte jag det var lite tråkigt men eftersom det trots allt är en serie så kan jag köpa det. Blodsväktaren är lika blodig och grotesk som första boken så rekommenderas inte för känsliga läsare. 

Jag gillar Mab och Will som karaktärer. Will är förnuftigt och väldigt snäll. Dock kan jag ibland märka av att det är en kvinna som skrivit, Mab och Wills röster kan ibland vara lite väl lika. Sedan gillar jag inte instakärleken. De träffas en gång och de kan typ inte sluta tänka på varandra och sedan blir dom tillsammans men så vågar de ändå inte ringa varandra. Som tur är så är kärleken verkligen inte i fokus så det gör inget. 

Kort sagt gillade jag denna mycket mer än blodsmagi. Kommer det en tredje bok tänker jag absolut läsa den. 

Tack så mycket B.Wahlström för rex-exet. 

Antal sidor: 398
Första meningen: Det här är ett kärleksbrev.
Betyg: 
 

Kommentarer

  • Carro säger:

    Alltid kul när författare utvecklas åt rätt håll ;)

    Svar: SV: Ja men absolut!
    BokParadiset

    2014-01-22 | 19:50:21
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här: