Bokparadiset

3 Ungdomsböcker

Kategori: Barnböcker

 Klicka på bilderna för att komma till handlingen. 
 
Den här var mycket bättre än jag trodde. Tror bara jag har sett en recension på den som var väldigt positiv men på något vänster har jag fått för mig att den inte riktigt skulle vara så bra. Men det är den faktiskt. Den är väldigt lättsam och det är svårt att inte gilla alla tre tjejerna. Visst att de är lite halvbarnsliga ibland, men så gamla är de ju faktiskt inte. 

Letar man efter någon roligt, skön och lättsmält bok att förtära på stranden eller i hängmattan så tycker jag att Förgiftade äpplens klubb är ett bra alternativ. 

Titel: Förgiftade äpplens klubb Författare: Lily Archer Förlag: Natur&Kultur Utgivningsår2013 Antal sidor: 298 Betyg: Gillar! 

 
Detta är ju en bok man ska ha läst. Dock kan jag säga att när vi hade barnlitteraturkursen i skolan så var det första gången jag läste denna boken. På ett sätt är jag glad att jag inte läst den tidigare, för så som vi sönderanalyserade boken hade jag nog tyckt mina barnminnen blivit lite förstörda. 

Men det är ju en fruktansvärt hemsk bok, eller väldigt sorglig i alla fall. Jag gillar att Astrid Lingrens sätt att skriva på att jag stör mig inte alls på det som jag vet endel andra gör. 

Det finns så mycket gömda kopplingar att man förstår att bakom historien ligger ett helt annat budskap. Det tror jag dock det gör med de flesta av hennes böcker. Jag är iallafall väldigt glad att jag läst den. Gillar det nya teckande omslaget också, dock stör jag mig på att en häst är vit när både egentligen ska vara bruna. 

Titel: Bröderna Lejonhjärta FörfattareAstrid Lindgren Förlag: Rabén&Sjögren Utgivningsår2011 Antal sidor: 207 Betyg: Älskar!

 
Det verkar som om de är mycket yngre än 14. Vem gör en kysslista när man är 14 i dagens samhälle? Jag själv gjorde listor på killar när jag var 9-11 ungefär. Tråkigt att jag spoilade för mig själv efter att jag läst bokens första del, jag läste nämligen på baksidan efter det. Så himla dåligt när de berättar stora händelser på bokens baksida alltså. 

Jag tycker att det är en ganska förutsägbar bok men trots det lyckades jag faktiskt gråta en del till boken så helt oberörd var jag inte av den. 

Titel: Mitt bultande hjärta FörfattareAlf Kjetil Walgermo Förlag: B.Wahlströms Utgivningsår2013 Antal sidor: 207 Betyg: Ok!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: