Bokparadiset

Stanna kvar och ge dig av - John Boyne

Kategori: Middle grade



Titel: Stanna kvar och ge dig av
Författare: John Boyne
Serie: -
Förlag: B.Wahlström
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 192

Handling: Alfie är bara fem år när första världskriget bryter ut och hans pappa tar värvning i armén. Fyra år senare har pappan fortfarande inte kommit hem och breven slutade komma för länge sedan. Alfies mamma säger att pappan är på ett hemligt uppdrag, men Alfie tvivlar på den historien. Samtidigt fortsätter livet i London. Alfies mamma tvingas jobba dubbelt för att ha råd med mat och Alfie börjar arbeta som skoputsare för att hjälpa till. En dag när han putsar skor på en tågstation får han syn på sin pappas namn på ett papper som tillhör en arméläkare.
Alltså detta är min favorit bok av Boyne jag har dock inte läst hans första bok Pojken i randig pyjamas som är superhyllad. Men än så länge är detta min favorit. 

Boken är en middlegrade men den behandlar ett väldigt tufft och tungt ämne. Tror ändå man får vara en aning äldre än 9 (rekommendationer från Adlibris) jag tror absolut att man klarar av den läsmässigt men ämnet är tungt. Dessutom kanske man inte riktigt förstår allt. 

Alfie tvingas bli lillgammal på grund av kriget. Det är sorgligt men han tar det väldigt bra. Han väljer själv att börja jobba. Men jag gillar att han håller fast vid sina principer. Han går fortfarande i skolan när det är hans favoritämnen och det gillar jag. 

Jag gillar verkligen slutet och blev förvånad över hur mycket jag gillade boken. Det är kanske inte årets bästa bok jag läst men den förtjänar ändå älska-stämplen! Gillar ni middlegrade tycker jag absolut att ni ska läsa den.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: