Bokparadiset

The treachery of beautiful things - Ruth Frances Long

Kategori: Älvor


Titel: The treachery of beautiful things
Författare: Ruth Frances Long
Förlag: Dial
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 363

Handling: The trees swallowed her brother whole, and Jenny was there to see it. Now seventeen, she revisits the woods where Tom was taken, resolving to say good-bye at last. Instead, she's lured into the trees, where she finds strange and dangerous creatures who seem to consider "her" the threat. 
Jag visste verkligen ingenting om boken när jag plockade upp den, kan säga att jag blev väldigt förvånad när det handlade om älvor. Mer förvånad blev jag när jag började läsa om Puck, Oberion och Mab som jag är bekant med från Iron fey-serien av Julie Kagawa.

Det som jag blir så imponerad av är hur boken kan vara en stand alone men ändå få med allt. Allt behöver inte bli triologier där mellanboken bara är en transportsträcka. Istället var boken spännande, det kändes inte som överflödig text och slutet var jättebra. Jag tycker det är brist på böcker som handlar om övernaturliga saker som inte är en serie, kan ju bara för att man behöver mer än en bok för att bygga upp världen och så där men i denna funkade det hur bra som helst. 

Jenny som är huvudpersonen är som många andra. Hon är envis vill inte lyda andra men också otroligt godhjärtad som i slutändan avgör allt. Inte något nytt där kanske... Jack däremot var den karaktären jag blev mest fäst vid, han är underlig och man förstår inte riktigt allt. Man vet att han vaktar skogen men det är liksom något lurt med han som också gör han så spännande. 

Jag kan absolut rekommendera boken jag gillade den riktigt mycket. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: