Bokparadiset

Den röda pyramiden - Rick Riordan

Kategori: Middle grade

 
Titel: Den röda pyramiden
Författare: Rick Riordan
Serie: #1 Kanekrönikan
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 579

Handling: Carter & Sadie har inget annat gemensamt än att de har samma föräldrar. Deras pappa, doktor Julius Kane, är en framstående egyptolog, och deras mamma var en känd arkeolog som dog under mystiska omständigheter när de var små. Men en kväll sammanförs de på British Museum av doktor Kane, som berättar om ett »experiment« som ska ställa saker till rätta för deras familj.
Hans planer slår dock fruktansvärt fel. En explosion frigör en uråldrig ondska den egyptiska guden Set, som förpassar doktor Kane till glömskan och tvingar barnen att fly för sina liv.
Carter och Sadie måste ge sig ut på ett farligt uppdrag från Kairo till Paris till den amerikanska sydvästern, för att rädda sin pappa och förhindra Set från att förstöra allt de håller kärt.
Redan från första sidan blev jag fångad. Det var en inlednande text som pratade med mig som läsare. Det var väldigt spännande och jag kom verkligen in i boken direkt. Det var spännande hela tiden och var snabbläst. 

Jag gillar verkligen Sadie och Carter. Det jag gillar mest är att de kompletterar varandra och att de inte är tighta. Deras syskonkärlekt växer fram genom boken vilket är väldigt fint. 

Det som är boken styrka är verkligen den spännande handlingen. Jag gillade den här boken oerhört mycket och kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar Percy eller denna mest. Bara det säger att den här boken är riktigt bra. 

Tråkigt att jag inte skrev i mina anteckningar om boken för den var många små detaljer som jag hade velat ha med. Men har du inte läst den här boken är det ett måste. 

Tack Modernista för rec-exet! 

MYCKET! 
 
 

Kommentarer

  • Snowglitter säger:

    Snabbläst var den! Men jag tyckte det var krångligt att hålla reda på alla gudar osv.. :) Många hette något på S vill jag minnas.

    Svar: sv: åh det var faktiskt inget jag tänkte på! tur var väl det :)
    BokParadiset

    2015-04-26 | 20:06:27
    Bloggadress: http://snowglitter.blogg.se/
  • Sara Elvira säger:

    Åh! Denna verkar vara en bok jag skulle gilla. Schysst omslag dessutom.

    Svar: sv: säkert, tycker absolut du ska ge den ett försök!!!
    BokParadiset

    2015-04-27 | 10:22:00
    Bloggadress: http://magiskarunor.blogg.se
  • Klara säger:

    Jag tyckte också att Den röda pyramiden var bra! Blev sugen på att läsa mer om gudar efter den boken! :)

    Svar: sv: eller hur blev man! helt inne i mytologiträsk nu!
    BokParadiset

    2015-04-27 | 21:14:50
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: