Bokparadiset

Fangirl

Kategori: Contemporary

 
Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell 
Serie: -
Förlag: St. Martin's Griffin
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 448

Handling: In Rainbow Rowell's "Fangirl," Cath is a Simon Snow fan. Okay, the whole world is a Simon Snow fan, but for Cath, being a fan is her life--and she's really good at it. She and her twin sister, Wren, ensconced themselves in the Simon Snow series when they were just kids; it's what got them through their mother leaving.

Reading. Rereading. Hanging out in Simon Snow forums, writing Simon Snow fan fiction, dressing up like the characters for every movie premiere.

Cath's sister has mostly grown away from fandom, but Cath can't let go. She doesn't want to.
Now that they're going to college, Wren has told Cath she doesn't want to be roommates. Cath is on her own, completely outside of her comfort zone. She's got a surly roommate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words . . . And she can't stop worrying about her dad, who's loving and fragile and has never really been alone.


 

Den här boken har fått vänta länge på att bli läst. Anledningen var att jag inte ville bli besviken, Elenor och park var ju f.a.n.t.a.s.t.i.s.k, Tyvärr blev jag lite besviken. Aldrig bra att ha för höga förväntningar. 

Boken handlar om Cat som ska börja på college med sin tvillingsyster, Wren. De har alltid delat rum och så tror Cat att de kommer bli även på college. Men Wren vill inte det och med andra ord är Cat väldigt utanför sin comfort zone. Cat håller även på att skriva fanfiction om Simon Snow som är Harry Potter ungefär. 

Det enda jag egentligen inte gillar är Simon Snow grejen. Inte att hon skriver fan fiction om det, men mellan varje kapitel är det ett utdrag antingen från riktiga Simon Snow boken eller något hon har skrivit. Jag läste alla dem styckena eftersom jag trodde det skulle behövas i historien men det gör de inte. Så egentligen hade jag bara kunnat hoppa över att läsa dem. Läser jag om boken kommer jag hoppa dem, för det var liksom inte de jag ville läsa om. 

Rowell är helt fantastisk på att göra karaktärer. Dels så känns de så verkliga och dels så behöver man ingen historia man vill ändå bara läsa om karaktärerna och vad de tänker. Det är helt otroligt. Cat har social fobi vilket jag nog aldrig tidigare läst om. Det är väldigt intressant eftersom jag är ungefär precis tvärtom och älskar att prata och träffa nya människor. Just därför kan jag inte relatera alls till Cat och blir liksom lite irriterad ibland, t.ex när hon tänker att hon ska äta proteinbars till oktober för att slippa gå in i matsalen. Men samtidigt är nog detta vanligare än man tror så det är väldigt viktigt att läsa om. Böcker som kan förstå hur det är för andra människor är superviktigt! 

Betyget är inte en femma men det är 4.5!! 
MYCKET
 

Kommentarer

  • Bam säger:

    Känns som att hela världen babblar om denna, måste ta och läsa den väldigt snart.

    Svar: sv: hahha blir ju så med hypade böcker... Men ja den är bra!
    BokParadiset

    2015-08-03 | 09:35:12
    Bloggadress: http://www.bamtycker.wordpress.com

Kommentera inlägget här: