Bokparadiset

En till fantasybok

Kategori: Fantasy

 
Titel: An ember in the ashes
Författare: Sabaa Tahir
Serie: #1 An ember in the ashes
Förlag: Razorbill
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 446

Handling: Laia is a slave.Elias is a soldier.Neither is free. 
Under the Martial Empire, defiance is met with death. Those who do not vow their blood and bodies to the Emperor risk the execution of their loved ones and the destruction of all they hold dear. 
It is in this brutal world, inspired by ancient Rome, that Laia lives with her grandparents and older brother. The family ekes out an existence in the Empire s impoverished backstreets. They do not challenge the Empire. They ve seen what happens to those who do. 
But when Laia s brother is arrested for treason, Laia is forced to make a decision. In exchange for help from rebels who promise to rescue her brother, she will risk her life to spy for them from within the Empire s greatest military academy. 
There, Laia meets Elias, the school s finest soldier and secretly, its most unwilling. Elias wants only to be free of the tyranny he s being trained to enforce. He and Laia will soon realize that their destinies are intertwined and that their choices will change the fate of the Empire itself.
Jag köpte den här för några månader sen men hade de inte varit för att den kommer ut på svenska nu i januari så hade jag nog inte plockat upp den på ett litet tag till iaf. Men jag är så glad att jag faktiskt har läst den nu. Det tog mig ungefär 12 dagar attläsa sen för jag har haft så mycket att göra men det enda jag egentligen velat är att läsa den här! 

Så det är en fantasy som handlar om Elias som tränas till soldat på en skola och Laia som måste bli slav för att försöka rädda sin bror som blivit bortförd. Jag vet inte riktigt hur jag mer ska förklara boken utan att det blir för långt så jag nöjer mig med det helt enkelt. Jag älskar handligen och det är hela tiden mycket som händer. Jag tycker inte handlingen är förutsägbar och jag kan inte räkna ut vad som ska hända heller utan jag läser helt i blindo, vilket är mycket spännande. 

När vi kommer till karaktärerna gillar jag både Elias och Laia. Jag gillar att de faller förvarandra men fortfarande har båda någon annan de gillar också utan att det blev dramatiskt. Dessutom är det inget gullande i boken vilket jag uppskattade. 
 
Lika så är miljön helt fantastisk. Soldatskolan eller stridsskolan är så himla rå, det är totyr, dödande och inte ett så roligt ställe. Hela stämningen i boken blir liksom dyster och skrämmande för detta. Svårt att förklara men det är fantastiskt. 

Det har var ju tänkt att vara en stand alone men jag är så glad att det i alla fall blir en bok till. Slutet var väldigt öppet så det funkar absolut med en bok till. Hoppas bara vi inte behöver vänta för länge på den. 

Som sagt kommer den här boken ut på svenska i januari och jag tycker verkligen ni ska plocka upp den om ni gillar fantasy. Det här omslaget är såå fint också, älskar det! Tyvärr tycker jag inte det svenska är lika fint.. 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Denna verkar så bra.

    Svar: sv: Det är den också!
    BokParadiset

    2015-12-29 | 21:00:45
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Anna säger:

    Alltså jag hade inte alls tänkt läsa den här pga tyckte inte handlingen var så lockande. Men alltså!!!!! Lutar mer och mer åt att den här får hamna på min topp tio för i år. Så sjukt spännande.

    Svar: sv: Jag var inte heller så säker på om jag skulle läsa den men sen så var den så billig på sf bokhandel så köpte den. Så glad för det, den hamnar nog i topp på min lista faktiskt!
    BokParadiset

    2015-12-29 | 21:18:20
    Bloggadress: http://www.saganomsagorna.se

Kommentera inlägget här: