Bokparadiset

Minisar

Kategori: Contemporary

 
Titel: När jag vaknar finns du inte Författare: Cat Patrick Förlag: B.Wahlströms Utgivningsår: 2011 
Sidantal: 252
 
Det första jag tänkte på när jag började läsa den här var att den är himla lik filmen 50 first dates. Hon vaknar alltid upp 4.33 och kan inte minnas sitt förflutna. Dock minns hon framtiden, men det är bara så grejer och händelser som alltså ska hända. Hon minns alltså saker som kommer hända långt fram inte bara under dagen. Det är bara mamman och hennes bästa kompis som vet om det här, och hon klarar av vardagen genom att skriva anteckningar om allt så hon lever ett ”normalt” liv. Dock kändes det halv trovärdigt för alltså att skriva anteckningar om ALLT som händer under en dag blir ju väldigt mycket och sen ska hon läsa alla sina anteckningar varje morgon så hon kommer ihåg allt som hon varit med om.  

Jag gillade kärleksbiten mellan henne och Luke. Hon blir ju förälskad i honom varje dag vilket är fint men samtidigt när han får reda på allt måste det ju vara jobbigt för honom. Jag gillade den här när jag läste den tyvärr har den inte riktigt fastnat i minnet. 
 
Betyg: Gillar! 3/5

 
Titel: The ghost's child Författare: Sonya Hartnett Förlag: Walker books Utgivningsår: 2008 
Sidantal: 192
 
Jag läste den här på grund av att Man på bokskadad skrev en så himla fin recension, även om det var typ år sen så har den fastnat i huvudet. Jag tog äntligen tag i det och läste boken. Jag blev inte riktigt så begeistrad som hon men jag ser fortfarande det fina i boken. Det var bara inte riktigt min smak. Men jag gillade den fortfarande.

Hela boken har liksom en poetiskanda över sig. Men den föll ändå inte riktigt i min smak. Det handlar om en gammal tant som berättar om sitt liv för en liten kille. Det hela handlar om hur hon blev kär i en kille. Dock så är det en väldigt speciell och tänkvärd historia. 
 
Betyg: Gillar! 3/5

 
Titel: The miniaturist Författare: Jessie Burton Förlag: Picador Utgivningsår: 2015 
Sidantal: 400
 
Jag hade ganska stora förhoppningar på den här men tyvärr blev det inte riktigt så som jag trodde. Boken i sig är inte dålig men jag trodde att det skulle handla om något annat. Men det handlar om en flicka som blir bortgift till en earl som inte visar henne det intresset hon trodde. Sen följer man hennes vardag och hur hon försöker passa in i hushållet. Okej nu får jag det att låta tråkigare än vad den här, för jag tyckte ändå att den var okej. Men det som drog ner historien för mig var att jag tyckte den var för långsam och att det aldrig riktigt hände något.

Den här blivit översatt nu i höst och jag tror det är många som kommer att gilla den. Tyvärr föll den aldrig mig i smaken tyvärr. 
 
Betyg: Helt okej! 2.5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: