Bokparadiset

Sommarens stora förälskelse

Kategori: Contemporary

 
Titel: The Duff
Författare: Kody Keplinger
Serie: -
Förlag: Hodder Children's books
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 341

Handling: Seventeen-year-old Bianca Piper is smart, cynical, loyal - and well aware that she's not the hot one in her group of friends. But when high-school jock and all round moron Wesley Rush tells her she's a DUFF - a Designated, Ugly Fat Friend - Bianca does not the see funny side. She may not be a beauty but she'd never stoop so low as to go anywhere near the likes of Wesley ...Or would she? Bianca is about to find out that attraction defies looks and that sometimes your sworn enemies can become your best friends. 
Alltså ni som följer mig på instagram vet ju redan hur mycket jag älskar den här. Det är precis sådana här böcker jag faller totalt för. Den är somrig, roligt och så himla söt. Fast egentligen är boken väldigt mörk och det tas upp flera tunga ämnen. Men sen med humorn så blir det inte lika tungt. Sen är den ju en aning pinsam också. Jag vet inte hur många gånger Bianca gjorde pinsamma saker så jag var tvungen att sluta läsa och bara skratta. Vet ett tillfälle var det till och med så pinsamt så att jag rodnade.

Bianca är ganska butter av sig. Hon är deppig men samtidigt blir hon för att hon är så butter och snäser till. Jag fattar att hon tycker att hon är den fule i sitt kompisgäng, vem har inte gjort den liksom? Men stör mig på att hon inte bara pratar med dem, de står ju ändå ut med henne när hon är så bitter hela tiden. Ibland tänker jag även att hon borde försöka mera, liksom om de vill gå och dansa kan hon ju försöka vara lite positiv. Trots allt detta gillar jag henne. Wesley gillar jag inte alls till en början men sen när man lär känna honom så älskar man han.

Jag tycker boken är väldigt trovärdig och jag ÄLSKAR den! Har även sett filmen numera som tyvärr inte är ett dugg lik. Alltså i boken förekommer väldigt mycket sex medan i filmen händer det inte alls. Filmen har bara tagit själva The DUFF och sen gjort en egen story utifrån det begreppen och följer inte filmen alls. Boken är ganska tung också vilket filmen inte var heller. Men tittar man bara på filmen utan att tänka att det ska följa boken var den superbra! 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: