Bokparadiset

Du glömde säga hej då - Sarah Dessen

Kategori: Contemporary

 
Titel: Du glömde säga hej då 
Författare: Sarah Dessen
Serie: -
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2011
Sidantal: 434

Handling: Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.
Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? 
Nu har jag läst en till av Dessens bok. Jag tycker dock att Allt och lite till var bättre än den här, men det är fortfarande väldigt bra. 

Jag gillar att Mclean följer med sin pappa. Känns som om det ofta är ensamstående mammor. Jag gillar dessutom att hon och hennes pappa har en så bra relation. Det är ju inte ofta föräldrar är så närvarande i YA böcker men de är både mamman och pappa här. Mclean har inte en så bra relation till hennes mamma och jag tycker det känns troväridgt. 

Jag har hört att Dessen anknyter till Colby i nästan (?) alla hennes böcker och så även i den här. Inte så mycket men lite. Jag älskar de idén att man får läsa om massa karaktärer som har en knytning till en litet samhälle. Boken är bra och väldigt mysigt. Men jag tycker den är lite seg ibland. Det händer verkligen inte mycket i boken och läser man ut den under en dag så kan man känna att det är lite segdraget. 

Kommentarer

  • Beate säger:

    Jag är ju inte så jätteinne på contemporary med Dessen är en av de författarna jag hör mycket gott om hela tiden :)
    SV: Tack så jättemycket! :D

    Svar: sv: ja man gör ju det, dock är jag inte helt övertygad än! :)
    BokParadiset

    2015-02-05 | 17:54:24
    Bloggadress: http://bokbeate.blogspot.se
  • Klara säger:

    Har du läst Mitt perfekta liv, Mycket mer än så eller Lock and Key? Jag tyckte de var bättre än Du glömde säga hej då. Allt och lite till har jag inte läst. :)

    Svar: sv: nej än har jag inte hunnit läsa dem utan har bara läst allt och lite till och du glömde säga hejdå men jag har två till olästa böcker av henne i hyllan!
    BokParadiset

    2015-02-09 | 16:48:59
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: