Bokparadiset

Ögat över månskäran - Libba Bray

Kategori: Häxor

 
Titel: Ögat över månskäran
Författare: Libba Bray
Serie: #1 Gemma Doyle
Förlag: B.Walhströms
Utgivningsår: 2007
Sidantal: 418
 
Handling: Gemma är inte som andra flickor. Flickor med förfinade manér - som talar först när de blir talade till och som vet sin plats. Nej, sextonåriga Gemma passar inte riktigt in i ett viktoriansk England med normer som lär unga kvinnor att avstå från att leva ett självständigt liv. Men efter hennes mors tragiska och dramatiska död i Indien, hamnar Gemma så småningom på Spence - ett internat för fina och belevade flickor ...
Hade hört en del bra saker om boken men ändå trodde jag aldrig den skulle bli läst. Visst är jag fortfarande lite rädd för bok tre och dess tjocklek men jag är ju inte där än. 
 
Början fångade mig verkligen totalt. Älskade att läsa om att de bodde i Indien, det varade dock inte länge. Hade gärnat kunnat läsa lite mer om det. Men sen kommer ju internatskolan, jag älskar internatskolor. Det beror säker på Harry Potter. 
 
Jag gillar verkligen Gemma. Hon är så stark personligt, står för sina åsikter, ifrågasätter saker vilket jag gillar. Sen har vi hennes kompisar, jag gillar Felicity. Det jag gillar är att man inte vet om hon är Gemmas kompis eller inte, mycket spännande. Kartik är spännande också. Vem är han, ond eller god? Jag vet inte alls vad jag tycker om honom. Han skapar så mycket frågor, vilket även gör boken bra. Men jag vill ju ha svar NU! 
 
Jag trodde verkligen inte boken skulle sluta som de gjorde. I och för sig visste jag inte vad jag skulle förvänta mig av boken, dock var den bättre än jag trodde. 

Kommentarer

  • Maddes bokblogg säger:

    Har de två första delarna hemma i den här serien men sista delen verkar vara svår att få tag i svensk översättning. Så vet inte om jag kommer påbörja den här serien.

    Svar: sv: ja verkar ju helt slutsåld på flesta ställen, man får nog leta en hel del på secondhand för att få tag i den..
    BokParadiset

    2015-01-16 | 16:06:36
    Bloggadress: http://www.bokgodis.blogspot.se
  • Klara säger:

    Jag tyckte trilogin var helt okej, men jag gillade den inte jättemycket. Har för mig att jag gillade den första boken bäst. Hoppas du tycker bättre om trilogin än jag gjorde! :)

    Svar: sv: Det låter inte bra, känns ju jobbigt att plöja mig igenom sista boken på 700 sidor om den bara är okej. Får hoppas att bok två verkligen levererar med andra ord!
    BokParadiset

    2015-01-16 | 19:56:04
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: