Bokparadiset

Systrars öde - Jessica Spotswood

Kategori: Häxor


Titel: 
Systrars öde 
Författare: Jessica Spotswood
Serie: Systrarna Cahill
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 360 sid

RECENSIONEN INNEHÅLLER SPOILERS! 

Handling: Febern skördar offer i New London och Cate skulle kunna bota människor, men inte utan att avslöja sin kraft för Brödraskapet och själv riskera livet. De har redan avrättat många misstänkta häxor.

Som om det inte vore nog måste Cate dessutom försöka få Finn att minnas vad de hade tillsammans. Efter Mauras svek har Finn inget minne av Cate längre. Och Tess syner blir allt starkare, profetian om att en Cahillsyster kommer att döda en annan verkar inte längre osannolik.
Jag har verkligen längtat efter den här boken. Jag kan säga att det var inte förgäves, den var till och med bättre än vad jag trodde. Älskar att Rabén&Sjögren valt att inte byta omslag som de amerikanska gjorde, hela serien är såå fin. 

Boken tar vid där den förra slutade precis. Jag läste slutet på bok två innan jag påbörjade den här men det behöver man inte för slutet kommer som en prolog i början av den här. 

Jag gillar verkligen systrarna. Fast Maura blir jag inte klok på. Hur kan hon vara så vidrig mot Cate? Att hon gör så att Finn inte minns henne. Det är så brutalt alltså.. Dessutom förväntar hon att Cate ska stå på henne sida? Helt orimligt. Tess utvecklas väldigt mycket i denna boken. Tycker dock hon borde ta mer hjälp av sina systrar, även om hon vill vara äldre så är hon bara tolv. Cate gillar jag precis som i föregående böcker. Hon är så stark som orkar fortsätta fast hennes livskärlek inte kommer ihåg henne. 

Spotswood har en väldigt bra språk. Sättet som hon skriver på gör mig helt fängslad. Det går inte sluta läsa boken, dessutom är det så spännande hela tiden. Tycker det är en otroligt bra avslut på en helt fantastisk serie. Det är en av mina favoritserie just för att alla böcker har hållt samma böcker. Trådarna har knyts ihop och det är med sorg jag lämnar Cate, Maura och Tess bakom mig. 

 

Tips! Den här serien är väldigt lik Kat, incorrigible som också handlar om tre systrar som är häxor. 

Kommentarer

  • Klara säger:

    Vad glad jag blir för att du gillar boken! Har verkligen sett fram emot den sista delen och nu känns det som om den kan vara riktigt bra. Jag måste läsa den snart! Omslagen är precis som du skriver jättefina! :)

    Svar: sv: Den är såå bra så du behöver verkligen inte oroa dig!
    BokParadiset

    2015-01-31 | 21:13:37
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: