Bokparadiset

Vi är inte sådana som i slutet får varandra - Katarina Sandberg

Kategori: Contemporary


Titel: 
Vi är inte sådana som i slutet får varandra
Författare: Katarina Sandberg
Serie: -
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 254
 
Handling: Med småstadens siluett tatuerad på underarmen flyttar Cassiopeja Svensson till Stockholm för att studera juridik. I huvudstaden lär hon känna de fina flickorna med pappas pengar som tycker att allt är så himla romantiskt, och på hennes hals växer strimmor av återhållen sanning. I ett utfall av frustration bestämmer hon sig för att börja spela piano, och i trapphuset finns en lapp om privatlektioner. "Jag ska börja ta lektioner för en pianofarbror" är Cassiopejas glada tanke. Men pianofarbrorn visar sig vara ungefär femtio år yngre än väntat, och så vacker att Cassiopeja nästan går sönder.
En titel som är lånad från Håkan Hellström är ett måste för mig. Att den dessutom var bra gör saken ännu bättre. 

Författaren är bara ett år äldre än mig och denna boken är hennes debutroman. Jag är helt klart imponerad. Hon har ett väldigt poetiskt språk. Detta är inget jag gillar i svenska böcker, de brukar ofta vara dystra böcker av min erfarenhet så till en början blev jag lite avskräckt. Men Sandbergs poesispråk är precis i lagom dos enligt mig. Det är vackert och gör hela stämningen i boken. 

Jag gillar verkligen det öppna slutet. Det passar perfekt ihop med boken. Dessutom kan jag tänka mig att det slutar som jag vill. Det var så roligt när jag läste för de sista tio raderna trodde jag hon skulle dö. Detta var helt taget från ingenstans det fanns inte ens en antydan att hon skulle dö. Så när jag hade läst de sista meningarna kunde jag inte låta bli att skratta. Vet inte alls var jag fick det ifrån. 

Kommentarer

  • Louise säger:

    Jag gillade också den här, den hade så himla härlig humor :)

    Svar: SV: Ja, jättefin bok!
    BokParadiset

    2015-01-20 | 17:48:23
    Bloggadress: http://bokenartankensbarn.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: