Bokparadiset

All the bright places - Jennifer Niven

Kategori: Contemporary

 
Titel: All the bright places
Författare: Jennifer Niven
Serie: -
Förlag: Knopf
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 383

Handling: All the Bright Places is a compelling and beautiful story about a girl who learns to live from a boy who intends to die. Theodore Finch is fascinated by death, and he constantly thinks of ways he might kill himself. But each time, something good, no matter how small, stops him. Violet Markey lives for the future, counting the days until graduation, when she can escape her Indiana town and her aching grief in the wake of her sister's recent death. When Finch and Violet meet on the ledge of the bell tower at school, it's unclear who saves whom. And when they pair up on a project to discover the 'natural wonders' of their state, both Finch and Violet make more important discoveries: 
It's only with Violet that Finch can be himself - a weird, funny, live-out-loud guy who's not such a freak after all. 
And it's only with Finch that Violet can forget to count away the days and start living them.
Alltså jag vet inte ens vart jag ska börja. Det här är en helt fantastisk bok. Det handlar om självmord och mörka contemporary är verkligen inget jag brukar läsa. Men den här har fått så fina recensioner så jag var tvungen att plocka upp den. Ångrar jag det? Inte en chans. 

Theodor Finch är ändrar hela tiden sin stil, en vecka är han bad boy nästa vecka en helt annan stil. Jag tycker det tyder på att han har dåligt självförtroende men han verkar utåt vara väldigt självsäker. Jag gillar att han inte är feg för att säga vad han tycker och han gömmer sig liksom inte. Han är många speciella söker för sig som är just det som gör han till Finch. Han funderar mycket på döden och olika sätt att ta livet av sig på. Fast det borde vara hemskt att läsa om är det inte det, Finch har alltid sarkastiska kommentarer till allt. Sen har vi Violet. Hennes syster har nyligen dött och Violet kan liksom inte återgå till att bli sitt gamla jag. Hon är populär men plötsligt har hon insett mer vad i livet som är viktigt. Ibland gör hon inte det bästa i alla situationer vilket känns precis rätt. Vem gör det i verkliga livet? Jag gillar båda karaktärerna otroligt mycket. 

Det känns som om boken är väldigt bearbetad och alla känslor i boken känns väldigt troliga. Det visade sig sedan att författaren hade mycket erfarenhet om självmord. Jag tycker verkligen att det märks vilket också gör boken så mycket bättre. 

Egentligen händer det inte så mycket man läser mest om karaktärerna och deras utveckling. Jag gillar denna typen av böcker mycket, OM karaktärerna är bra och intressanta och de är de minst sagt här. Slutet var inte riktigt det jag hade räknat med. Men samtidigt tycker jag det är genialt. Det passar verkligen ihop med boken. Dessutom gillar jag att den inte slutar absurt som många böcker gör utan här fortsätter det lite till. 

Boken är så himla fantastisk. Jag uppmanar er alla att läsa den om ni gillar contemporary det minsta. Den är så himla fin och jag vet redan nu att denna kommer vara en av årets bästa böcker. 

Avslutningsvis vill jag säga LÄS DEN! 

Kommentarer

  • Elina säger:

    VILL LÄSA DEN!

    Svar: Sv: LÄS DEN!!!
    BokParadiset

    2015-03-11 | 17:45:47
    Bloggadress: http://marklarsbooks.blogg.se
  • Hanna säger:

    Vad taggad jag blir! Boken ligger i min bokhög just nu och väntar på att jag ska plocka upp den snart, hihi.

    Svar: sv: Läs den snart!!! Absolut ett av årets bästa böcker!
    BokParadiset

    2015-03-11 | 20:05:15
    Bloggadress: http://bokregn.blogg.se
  • Anna säger:

    Svar: Neej, jag tycker absolut inte att du ska skämmas! Ibland är jag också en av de där som alltid sitter och kommenterar filmen, och oftast stör jag mig inte alls på att någon kommenterar filmen, men ibland händer det att någon ska kommentera något på ett väldigt olämpligt tillfälle (som när något komplicerat förklaras), och då kan jag bli lite irriterad. Men jag tycker verkligen inte att du ska skämmas över det! :)

    Svar: sv: hahha jag brukar alltid förvarna alla jag går på bio med så de får skylla sig själva 😉
    BokParadiset

    2015-03-12 | 19:30:29
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här: