Bokparadiset

Den förlorade symbolen - Dan Brown

Kategori: Spänningsroman


Titel: 
Den förlorade symbolen
Författare: Dan Brown
Serie: #3 Robert Langdon
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2010
Sidantal: 614

Handling: Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, kallas i sista stund in för att hålla en kvällsföreläsning i Capitolium, Washington. Men bara minuter efter hans ankomst hittas ett märkvärdigt föremål i byggnadens rotunda. Det är dessutom kryptiskt kodat med fem olika symboler. Langdon förstår att budskapet är en uråldrig åkallan, menad att locka dess mottagare in i en sedan länge förlorad värld av hemlig visdom.
När Langdon inser att hans mentor, Peter Solomon - filantrop och framstående frimurare - brutalt kidnappats, förstår han att det enda sättet att rädda sin väns liv är att hörsamma den mystiska uppmaningen och följa den vart den än leder.

Alltså jag har inte velat läsa den här för jag har hört att det ska vara typ den sämsta om Robert Langdon. Sen sen blev den vald i min bokskål och tur var väl det annars hade den blivit stående lite till. Kanske inte hela året eftersom den ändå är med i min hullvärmarutmaning. Men i vilket fall som helst är jag glad att jag var "tvungen" att läsa den. Jag håller inte alls med om att den inte är lika bra som de andra. Precis som föregående böcker är den här väldigt spännande och jag sitter på nålar hela tiden. Detsutom är det helt omöjligt att lägga ifrån sig boken. 

Det jag tycker är så facinerande med Brown är att han lyckas att få allt att bli trovärdigt. Jag vet inte alls vad som är sanning i det han skriver och det han har hittat på själv. Vilket jag tycker är skickligt men också det som gör hans böcker så otroligt bra. Man vill liksom alltid lista ut mysteriet själv men det går inte för det kommer nya vändningar hela tiden. 

Jag fullkomligt älskar Browns böcker och jag kan inte berga mig tills jag köper hem Inferno och få sätta tänderna i den (inte bokstavligen). Jag tror jag ska satsa på att läsa den i sommarstolen i sommar. Det kommer den passa perfekt för. 

Har ni inte läst någon bok av Brown än så tycker jag det är dags. Det är inte direkt en vanligt svensk deckare utan det är ett äventyr att läsa hans böcker. 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Jag blev en aning besviken på just denna, men den var ju klart läsvärd :)

    Svar: sv: Jag tyckte den var såå bra!
    BokParadiset

    2015-03-21 | 14:34:48
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: