Bokparadiset

Den unga Eliten - Marie Lu

Kategori: Fantasy

 
Titel: Den unga Eliten
Författare: Marie Lu
Serie: #1Den unga Eliten
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 3

Handling: Adelina Amouteru överlevde blodfebern. För ett årtionde sedan svepte denna dödliga sjukdom över hennes land. De flesta som smittades dog, och de barn som överlevde blev märkta av sjukdomen på egendomliga sätt. Adelinas svarta hår blev silverfärgat, hennes ögonbryn blonda, och hon har bara ett ärr där hennes vänstra öga en gång satt.Hon är en malfetto, en avvikande styggelse som förstör familjens goda namn och står i vägen för deras framgång. Men några av de som överlevt febern sägs ha mystiska och kraftfulla gåvor, och även om deras identiteter förblir hemliga har de kommit att kallas Den unga Eliten.
Efter att ha läst de 6 första sidorna var jag fast. Jag hann inte läsa mer än så men ändå gick jag och tänkte på boken under hela dagen. Jag blev totalt fångad av den! 

Hennes Legendserie har ju blivit väldigt stor och det går inte att låta bli att dra paralleller till en början. Först trodde jag karaktärerna skulle vara lite som Day och June men ack så fel jag hade. Adelina och Enzo är så mycket bättre i min meningen (även om man inte lär känna Enzo så mycket). Dessutom tycker jag språket i den här boken är mycket bättre. Störde mig lite på att det var i tredjeperson men inte alls ofta. Dessutom så fångar den här boken mig mycket mer än Legendserien. Jag har inte kunnat sluta tänka på den här boken sen jag började läsa den. Hon är dock ganska råa mot karaktärerna i båda serierna men jag tycker det märks mycket mer i den här boken. 

Jag tycker den här boken är så häftig för att ingen är direkt god det är hela tiden väldigt grått. Det är verkligen ingen som är god, boken är väldigt mörkt på grund av det. Någon som speciellt är mörk är huvudpersonen Adelina. Hon har så mörka tankar så ibland förstår jag inte hur hon klarar av att leva. Men jag gillar henne. Jag gillar att hon är ond och badass och man vet aldrig vart man har henne. Visst hade jag velat att hon gjort annorlunda i några situationer men det hade samtigt inte varit hennes stil så det stör mig inte. Enzo gillar jag också. Speciellt deras förhållande. Jag tycker de passar så bra ihop, de drar fram de goda i varandra. Enzo är svår att få grepp om, egentligen får man inte läsa så mycket om honom och man lär egentligen aldrig känna honom. 

Världen som är en fantasyvärld gillar jag. Gillar idéen med att det har gått en sjukdom som drabbar vissa som sedan blir malfettos. Jag funderade lite var hon har tagit inspration till världen och jag tänker att det är något liknande Italien just för att malfetto låter så italiensk även om det inte är ett ord. 

Det här är en sjukt bra bok. Alltså är det en bok ni bör läsa i år så är det Den unga eliten. Jag fullkomligt älskar den här och jag kan inte vänta på att andra boken kommer ut. 

Tusen tack Modernista för rec-exet! 

Kommentarer

  • Klara säger:

    Den här boken verkar ju så himla bra! När jag läser din recension vill jag bara kasta mig över den. :)

    Svar: sv: Den är såå bra, läs genast!
    BokParadiset

    2015-04-02 | 10:43:55
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: